Ellinoora. Nero. Kuva: Warner. |
Ehkä maailman ihanin tunne on se, kun kuulee jonkun kappaleen kerran ja miettii, että tämä on aika hyvä, mutta kun kuulee sen toisen ja kolmannen kerran niin siihen ihastuu syvästi. Juuri näin on käynyt minulle Ellinooran ja Eetun Bäng bäng typerä sydän -biisin kohdalla.
Ellinooran lähihistoria sisältää kaksi ns.
koulujen laulukirjakelpoista jättihittiä Elefantin painon ja Leijonakuninkaan,
joista jälkimmäistä olen jopa todistanut kasiluokkalaisten esittämänä. Molempia
on kuunneltu Spotifysta hurjat yli yhdeksän miljoonaa kertaa.
Ellinoora on muutenkin mielestäni viime
vuosien lahjakkaimpia laulunkirjoittajia: mm. ikävästi listoilla alisuoriutunut
Nartut on paras koskaan levytetty Haloo Helsingin kappale.
Mutta asiaan: Bäng bäng typerä sydän on
silkkaa kultaa juurikin, koska perinteisiä ”laulukirjakelpoisia” pophittejä
tehdään Suomessa nykyisin niin vähän. Ellinoora itse sanoi Voicen
haastattelussa, että ”Pelottavaa sanoa, mutta minusta tuo on yksi
parhaimmista biiseistä, mitä olemme tehneet ja toivon, että ihmiset löytävät
sen.”
Silloin, jos artisti itse suhtautuu
biisiinsä noin luottavaisesti ilman levy-yhtiötiedotteen korulauseita, niin
kyseessä on todennäköisesti oikeasti hyvä kappale.
Huomattavaa on myös kappaleen laajentaminen
duetoksi – olkoonkin, että Ellinooran duettokumppani Eetu tuskin löytyi
vahingossa tälle biisille, sillä hän on saman levy-yhtiön (Warner) tuore
kiinnitys, josta yritetään tehdä tähteä.
Ratkaisu toimii, kerrankin!
Ellinooran ja Eetun äänet eivät ole aivan sopivimmat toisilleen, mutta
ristiriita on biisissä tehokeino ja Eetun säkeistö hyvin latautunut.
Biisin kliimaksi on kertosäkeen
painotettu keskikohta: ”Ja kun kuulet tän radios nii tiedät / Aihe oot sinä”.
Se on popkirjoittamisen suurinta juhlaa: Ellinoora ja kappaleen kolmas
kirjoittaja Samuli Sirviö ovat tasan tarkkaan tienneet, miten kuulijan
kiinnostuksen pystyy herättämään ja maksimoimaan tuoden sen äärimmäisen
tehokkaasti mukaan kertosäkeeseen.
Koko biisi on niin perinteinen
popslovari, että hymyilyttää ja itkettää – aivan samalla tavalla kuin kappaleen
saama erinomainen vastaanotto striimilistoilla sykähdyttää.
Ylenpalttista hyvyyden merkitystä ei
voi koskaan aliarvioida!
Sanonpa vain, että tässä on vahva
ennakkosuosikki Ruokaa pöytään -palkintoehdokkaaksi ensi keväänä.
Kommentit
Lähetä kommentti