Onko kaksi miljoonaa kuuntelua Spotifyssa suomenkieliselle kappaleelle paljon?

Chisu.

Kirjoitin viime viikolla siitä, onko sata miljoonaa Spotify-kuuntelua paljon vai vähän. Juttu herätti jonkin verran kiinnostusta ja poiki kommentteja, joista melkein ensimmäinen oli, että pitäisi tehdä vastaava kotimaisista kappaleista.

Tehdäänpä siis! Olen rajoittanut kappaleet kotimaisuuden lisäksi suomen kieleen, koska englanninkielinen kotimainen hitti saattaa helposti kerätä merkittävän määrän kuunteluja maamme rajojen ulkopuolella, vaikka se ei olisikaan varsinainen hitti missään, Alman kaltaisista selkeästi ulkomaille tähtäävistä artisteista puhumattakaan.

Hankalampaa oli asettaa vastaavaa määrää sadalle miljoonalle. Suomalaiset edelläkävijät nimittäin ovat ottaneet Spotifyn käyttöön maailman mittakaavassa todella varhain eikä esimerkiksi miljoona ole ihan kauheasti vuosien saatossa kerättynä, puhumattakaan 2010-luvun hittiartistien levytyksistä. Päätin käsitellä asiaa nykyisen kultalevymäärän eli kahden miljoonan kautta, koska haluan samalla osoittaa, miten huonosti kultaraja on asetettu.

Profeetat feat. Paleface – Pipefest (2017)

Profeettojen, eli tietenkin Cheekin ja Elastisen, viimevuotiselta levyltä Profeetat kävi täällä lohkaistiin useampikin single, joista yksi oli oodi ns. vanhan liiton meiningille eli Vuokatissa aikoinaan järjestetylle Pipefestille. Se ylsi ilmestyessään päivälistan neloseksi ja sitä on kuunneltu Spotifysta toistaiseksi melko tasan kaksi miljoonaa kertaa. Saldo on levykontekstissaan alavireinen, sillä levyn ensimmäinen single Sinuhe on kerännyt 8,9 miljoonaa kuuntelua. Cheekin suurimmat striimaushitit ovat keränneet järjestelmällisesti yli kahdeksan miljoonan saldon.

Vastaus: Cheekin ja Elastisen kaltaisten hyvin korkealle jalustalle nostetuttujen ja striimauspalveluissa menestyvien artistien singlejulkaisulle kaksi miljoonaa on kehno saavutus, katsoi asiaa miten päin tahansa.

Antti Ketonen – Olisitpa sylissäni (2017)

Neljänsuora-yhtyeestä tuttu Antti Ketonen on lanseerannut soolouraansa jo periaatteessa vuosikausia, mutta hän ei ole juuri julkaissut levyjä omillaan. Olisitpa sylissäni ilmestyi viime syksynä, eikä ole kertaakaan yltänyt päivälaskennoissa viidenkymmenen parhaan joukkoon. Silti sitä on kuunneltu toistaiseksi 2,7 miljoonaa kertaa. Se on kunnioitettava lukema artistille, joka ei missään tapauksessa kuulu varsinaisesti striimauspalveluiden suurkuluttajien ilmiselviin suosikkeihin.

Vastaus: Kaksi miljoonaa on hieno saavutus, jos artistin yleisö ei lähtökohtaisesti ole pelkästään striimauspalveluissa.

Aikakone – Odota (1995)
Movetron – Romeo ja Julia (1994)

Ysäridance oli leimallisesti eurooppalainen ilmiö, joskin sen parhaat teokset saavuttivat globaaliakin menestystä. Kotimaassa oli kaksi suomen kielellä esiintynyttä bändiä ehkä ylitse muiden, Aikakone ja Movetron, ja molemmilla on yksi kappale ylitse muiden merkittävien hittien. Movetronin Romeo ja Juliaa on kuunneltu 2,58 miljoonaa ja Aikakoneen Odota-hittiä 2,17 miljoonaa kertaa. On vaikea arvioida, miten paljon mukanaolo koostetuilla ysärisoittolistoilla vaikuttaa noihin lukemiin, todennäköisesti jonkin verran.

Vastaus: Retrosoittolistoilla on merkitystä takavuosien pophittien suosioon aina, mutta joka tapauksessa jos kappale ylittää nykyisen kultalevyrajan striimauksina, on sen suosio oltava hyvin vakaata ja kulttuurinen arvo merkittävä.

Tehosekoitin – Valonkantaja (1999)

Tehosekoittimen kahta slovaria Hetken tie on kevyt ja Maailma on sun on versioitu niin paljon kykykisoissa ja levyillä (mm. Laura Närhi ja Vesa-Matti Loiri), että niiden pääseminen yli kahden miljoonan ei yllätä ketään. Niinpä valitsin tähän bändin kolmanneksi suosituimman biisin. Valonkantajaa on myös kuunneltu peräti 2,18 miljoonaa kertaa, vaikka siitä ei taida olla muita levytettyjä versioita. Niinpä se on selkeästi suomirockin vuosituhannen vaihteen merkkiteoksia striimisuosiolla mitattuna.

Vastaus: Jos rock-kappale vuosituhannen vaihteesta pääsee yli kahden miljoonan ilman merkittävää tukea muiden artistien cover-versioista, se on muistettava suosikki omillaankin.

Apulanta – Aggressio (2012)

Apulanta on äärimmäisen kiinnostava bändi tähän, koska heillä näkyy kaikkein selvimmin Spotify-suosion ero 1990-luvun ja 2000-luvun levytysten välillä. 1990-luvun punk-vetoisemmistä hiteistä suosituimpia ovat Anna mulle piiskaa (1996) sekä Teit meistä kauniin (1998), mutta miljoonia kuunteluja heidän katalogistaan ovat keränneet nimenomaan 2000-luvun kappaleet: kolmella biisillä on yli neljän miljoonan saldo, joka vastaa siis nykyajan platinasingleä. Vuonna 2012 ilmestynyt Aggressio on 2,18 miljoonalla kuuntelulla Apulannan suurimpia 2010-luvulla julkaistuja striimimenestyksiä, vaikka kappaletta ei radiolistan top ten -sijoituksesta huolimatta kovin moni ehkä muistakaan. Sen suosio kertoo ehkä enemmän siitä, miten Apulannan status rockdinosauruksena on pitkästä urasta huolimatta lopulta sementoitu vasta aivan viime vuosina.

Vastaus: Kaksi miljoonaa on kunnoitettava saldo pitkän uran tehneen yhtyeen uran viime vaiheiden singlelle. 

Chisu – Baden-Baden (2009)

Chisu nousi pinnalle juuri ennen kuin Spotify breikkasi Suomessa ns. edelläkävijöiden käytössä vuonna 2010. Menestyslevy Vapaa ja yksin (2009) on hänen suosituin levynsä myös striimipalveluissa: sen jokaista kappaletta on kuunneltu yli miljoona kertaa. Ensimmäisenä singlenä julkaistu Baden-Baden on päässyt toistaiseksi 2,4 miljoonaan, mutta levyn suurimmaksi klassikoksi on noussut eittämättä Sama nainen, jolla on huimat 4,13 miljoonaa kuuntelua.

Vastaus: Juuri ennen Spotifyn tuloa suosionsa huipulla ja ajassa kiinni olleen popartistin singlelle kaksi miljoonaa on mainio saldo.

JVG feat. Bizi – En sun kaa (2017)

JVG on, jos ei Suomen suosituin striimausartisti, niin ainakin hyvin lähellä sitä titteliä. En sun kaa on rivibiisi heidän viimevuotisella Popkorni-albumillaan, mutta siitäkin huolimatta sitä on kuunneltu toistaiseksi 2,16 miljoonaa kertaa. Se kalpenee hurjasti levyn varsinaisen hittisingletarjonnan rinnalla, sillä Älä jätä roikkuu on kerännyt yhdeksän ja Hombre 7,2 miljoonaa kuuntelukertaa.

Vastaus: JVG:n kaltaiselle striimausaikana todella suositulle artistille kaksi miljoonaa – eli kultasingleraja, huom! – on aivan rivibiisin lukema.

Leevi and the Leavings – Pohjois-Karjala (1986)

”Klassikko” on aina hankala termi, mutta sellaisen aseman voi eittämättä antaa 32 vuotta sitten ilmestyneelle kappaleelle, joka on mitä mainioin kesähitti ja resonoi yhä niin hyvin, että sitä on tällä vuosikymmenellä kuunneltu 2,07 miljoonaa kertaa yhdestä striimauspalvelusta. Leevi and the Leavingsin katalogi on ylipäätään Spotifyssa todella suosittua: heillä on lukuisia yli miljoona kuuntelua kerännyttä kappaletta, mikä on hurja määrä ottaen huomioon, että ne ovat kaikki ilmestyneet vuosikymmeniä sitten ja keulahahmo Gösta Sundqvist on levännyt haudassaan jo 15 vuotta. Eli Vain elämää -boostia tai stadionkeikkaa on turha odotella.

Vastaus: Megaklassikot ovat megaklassikoita: Pohjois-Karjala kerää tulevina vuosina vielä valtavasti lisäkuunteluita.


BONUS: Mitäpä sitten jos 500 000 kuuntelua onkin jo paljon?

Litku Klemetti – Juna Kainuuseen (2016)

Litku Klemettin läpimurtoalbumin nimikappale on asetettu sen viimeiseksi ja proge-henkisen, pienen levy-yhtiön rock-artistin on aivan turha odotella minkäänlaista suurten Spotify-soittolistojen tukea. Siispä mitä suurimmalla todennäköisyydellä lähes kaikki Juna Kainuuseen -kappaleen kuuntelut ovat aktiivisesti kappaleen äärelle hakeutuneita. Siihen nähden 557 000 kuuntelua on erinomainen saavutus. Tuleeko kappaleesta tulevaisuuden Pohjois-Karjala?

Kommentit