Kuulin
sunnuntaina Burger Kingissä Savage Gardenin popklassikon To the Moon and Back. Jäin
miettimään, miksi heidän ensimmäinen, lähes virheetön albuminsa ei ole saanut lukuisia
think piecejä, miksi kukaan ei nostalgisoi Tears of Pearlsin täydellisyyttä tai
Darren Hayesin hiustyyliä?
Savage Gardenin nimetön esikoisalbumi oli viimeisiä levyjä,
joita kuuntelin korvalappustereoilta äänitettynä kasettina (siskoni oli sen
jostain kopioinut). Sen ilmestymisestä tuli aiemmin tänä vuonna kuluneeksi
kaksikymmentä vuotta. Olen nähnyt juhlittavan The Verven Urban Hymnsiä ja jopa
Oasiksen (kaikella rakkaudella) kammottavaa Be Here Now’ta, mutta kukaan ei ole
juhlinut Savage Gardenia.
Juhlikaamme nyt! Haastan kaikki lukijat kuuntelemaan sen
täältä.
Edesmenneet lehdet Suosikki ja Mix kirjoittivat Savage
Gardenista taajaan. Jo silloin kävi ilmi, että bändin toinen jäsen, laulaja Darren
Hayes oli vahvasti enemmän esillä kuin instrumentteja soittanut Daniel Jones. Tuo ristiriita koitui
lopulta bändin kohtaloksi, kun Jones halusi vain tehdä musiikkia eikä lainkaan esiintyä
tai olla ns. stara.
Nimetön albumi julkaistiin keväällä 1997 Australiassa, vajaa
vuosi sen jälkeen, kun I Want You oli noussut isoksi hitiksi. Maailmanvalloitus
tapahtui hiljalleen: Yhdysvalloissa albumi ilmestyi vasta loppuvuodesta ja
nousi Suomessa listoille seuraavan vuoden keväällä yltäen lopulta
parhaimmillaan kakkoseksi ja pysyen listalla lähes vuoden. Se oli siis todella
suosittu, lähes sukupolvikokemus.
Ja ne biisit, ai että! Hayes ja Jones kirjoittivat Savage
Gardenille kriteereistä riippuen noin 10-12 upeaa popkappaletta. Suurin osa
niistä sijoittui nimettömälle albumille, loput huomattavasti
keskinkertaisemmalle Affirmationille (1999).
“Conversation
has a time and place in the interaction of a lover and a mate. But the time of
talking, using symbols, using words can be likened to a deep sea diver who is
swimming with a raincoat.”
(I Want You)
Hayesin sanoituksissa vilisee metaforia jopa liiankin kanssa
- lyriikaltaan suhteellisen laimeassa,
mutta muuten täydellisessä megahitissä Truly Madly Deeply kiivetään vuorille ja
uidaan meressä -, mutta hän käyttää sanoja taitavasti rytmittäen ilman, että
niiden täytyy välttämättä rimmata.
Fantastinen To the Moon and Back kertoo naisesta, joka on
menettänyt luottamuksen läheisiinsä, mutta tekee sen pumpulinpehmeästi: ennen
kertosäettä tuleva kohta ”What a pleasant dream (just saying)” on JUMALAINEN.
Salavihkaa Savage Garden tekee musiikin pleasantista (miellyttävä)
yhtä merkityksellistä kuin perfectistä (täydellinen).
Toisaalla levyllä helmet vuodattavat kyyneleitä (Tears of Pearls) tai itketään yksinäisyyttä Santa Monicassa (Santa Monica). Levy on pophattaraa, joka ei
ainoastaan lentele utuisesti pään yläpuolella, vaan Hayesin ansiosta myös TUNTUU: se koskettaa höyhenenkevyesti.
Hayes ei laula imelästi vaan päättäväisesti, sillä hänellä on rutkasti draaman
tajua, eikä hän juuri koskaan hymyile.
”All these mixed emotions we keep locked away like stolen pearls
Stolen
pearl devotions we keep locked away from all the world”
(Tears of
Pearls)
Toiveiden täyttymyksestäkin he lauloivat. Violetin sanoituksessa juhlitaan individualismia ja käytetään noin 2,45 kertaa kirjavampaa sanastoa
kuin poplaulussa yleensä: ”If there's a way to infiltrate you/Sway your mind
and complicate you”.
Individualismi ja menestys etäännytti Hayesin ja Jonesin
toisistaan ja tuhosi lopulta Savage Gardenin, mutta bändi ehti loistaa sitäkin
kirkkaammin nelisen vuotta. He saavuttivat kaksi Yhdysvaltojen Hot 100 -listan
ykkössijaa, neljä Britannian top ten -hittiä ja kuusi top ten -hittiä
kotimaassaan Australiassa.
”If there’s
a way that you could be everything you want to be, would you complain that it
came too easy?”
(Violet)
Kuten parhaat ja loistokkaimmat puutarhat yleensä, Savage
Garden oli tarkkaan varjeltu salaisuus. Niin varjeltu, että siitä tuli lopulta lähes vaiettu. What a pleasant dream, just
saying...
Kommentit
Lähetä kommentti