Siirry pääsisältöön

Kaipa ne tietävät mitä tekevät

Vain elämää, don't stop 'til you get enough!


Kiinnostelee, että…

Missä viipyy Saara Aallon unelmasopimuksella julkaistava musiikki tai edes tieto siitä?

Missä viipyy Sara Forsbergin seuraava single?

Miksi Taylor Swiftin MARRASKUUSSA ilmestyvältä albumilta on ”lohkaistu” kahden viikon sisään jo kaksi ennakkomaistiaista…?

…ja kuka päätti Katy Perryn Witness-albumijulkaisun koko lailla pieleen ajoitetun ns. rolloutin?

Miksi Antti Tuiskun tuleva levy on niin varovainen verrattuna edelliseen?

Miksi Isac Elliotilta tulee viisi ”sinkkua” ennen joulua? Eikö voisi suoraan vain sanoa, että ”Emme halua julkaista albumia tai EP:tä, koska tällä tavalla maksimoimme striimaukset eikä Elliotin musiikki kuitenkaan pääse Suomessa radiosoittoon”?

Radiosoitosta puheen ollen: Paljonko Mikko Koivusipilä käyttää työaikaa päälliköitävää kanavaa kohti ja voisiko joku tutkia sen suhdetta kanavien laatuun? 

Ylipäätään eikö joku voisi joskus kyseenalaistaa jotain mediatalojen "tutkimustietoihin perustuvia" varman päälle -valintoja?

Miksi Suomessa on yhtäkkiä monta monituista musiikkiprojektia, jotka yrittävät matkia Pariisin Kevättä, kun sekään ei varsinaisesti enää ole aivan suomipopin terävimmällä huipulla? 

Miksi Idols palaa Suomen ja Yhdysvaltojen televisioon nyt, kun kykykisoja on enemmän kuin koskaan ennen ja aiemmillekaan ei ole riittänyt aina katsojia?

Ovatko Paperi-T ja Paleface ainoat Helsingin kulttuuriväelle mieleen tulevat ihmiset, kun valitaan ihmisiä valitsemaan jotain? 

Miksi Spotifyn päivälistasaavutuksista tiedotetaan suuresti, kun kaikki merkittävät striimauspalvelut huomioon ottava singlelistakin on olemassa?

Miksi ylipäätään Suomen listoista pidetään niin vähän ääntä?

Jos rock on kuollut, kuten mediassa meille säännöllisin väliajoin kerrotaan, niin miksi viimekin vuonna Yhdysvaltojen albumilistan kärjessä kävi yhdeksän rock-albumia

Ovatko oikeat soittimet ”kuitenkin aina oikeita soittimia”? 

Maksetaanko näistä ylimielisistä turauksista? (Ei?) 

Laskeeko jossain joku tällä hetkellä, kuinka monta kertaa Vain elämää -sarjan AIVAN VARMASTI viimeiseksi jäävän all stars -kauden voi tehdä uudelleen, ennen kuin se alkaa olla vain toinen kierros samoilla artisteilla?

Miksi Rumbaa hyljeksitään aina nykyisin Musiikki ja Media -"karkeloissa"?

Millä todennäköisyydellä UMK:ssa on vuonna 2018 ainakin yksi hyvä kappale? (Hakuaika umpeutui maanantaina.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko suomalainen popjournalismi tapettu?

Hei YleX! Kiva, että julkaisitte "biisianalyysinä" tekstinProfeettojen (kuva) uudesta Eyo-kappaleesta, vaikka siitä ei keksitty mitään muuta sanottavaa kuin että Profeettojen kappaleella on vierailija.

Ei tuo ole mikään biisianalyysi! Se on aivan liian pitkä teksti siitä, että ”onpa kiva, että Profeetoilta on tullut uusi kappale, eikö teistäkin?”. On ihan ok hehkuttaa biisiä finglish-liirumlaarumilla, mutta ei ole ok kutsua tekstiä julkisen palvelun yleisradioyhtiön analyysiksi. Joku roti.

Ellei ”Profeettojen uuden kappaleen ehdottomasti hienoin asia on se, että sillä on mukana fiittaaja” ole äärimmäisen nerokasta piilovittuilua, silmiini ei tänään osunut (linkatkaa kommentteihin, jos olen väärässä) yhtä ainutta kriittisesti kotimaisiin artisteihin suhtautuvaa tekstiä YleX:n nettisivuilla. Sen sijaan ulkomaalaisia festarivieraita kehdataan kaunein sanankääntein kritisoida, kuten Imagine Dragonsin Ilosaarirock-keikkaa.

YleX ei tietenkään ole ainoa syypää, tämä koskee kotimai…

Miksi suomalainen musiikkibisnes on pyhää?

Oskari Onnisen viimeviikkoinen Hesari-kirjoitus nostatti valtavan keskustelun omassa musabisneksen ja -journalismin kuplassani. Sitä kritisoitiin mitä mielikuvituksellisimmilla argumenteilla ja henkilökohtaisuuksilla, vaikka se oli alusta loppuun täysin totta: levy-yhtiön ja managerin hehkutus jaSara Forsbergin ura muusikkona toistaiseksi eivät korreloi keskenään.

Levy-yhtiöt saavat kyseenalaistamatta hypettää artistejaan täysin kummallisilla ja joskus perusteettomillakin argumenteilla ”vientipotentiaalisuudesta”, joten miksi toimittajilla ei olisi oikeutta tarttua mahdollisiin epäkohtiin, ongelmiin ja ristiriitaisuuksiin?
Siksikin kiinnostaa, miksi suomalaisessa popkeskustelussa musiikkibisneksen kritisointi on aina joko ankeuttamista tai negistelyä tai jotain siltä väliltä. Miksi asioita ei voi ääneen ihmetellä mediassa, kuten muissa aiheissa voi? Kukaan ei syytä negistelystä, jos analysoi miksi HJK ei ole Mestareiden liigassa joka vuosi. (Ja poplistat itse asiassa ovat musiikin u…

Miksi Haloo Helsinki on suosittua nuorisomusiikkia, kun suomirock ei muuten ole?

Kun Haloo Helsinkiperustettiin, sen jäsenet olivat noin 15-vuotiaita. He ovat siis koko aikuisikänsä olleet Haloo Helsinki, kiertäneet festareita ja tehneet satoja keikkoja. He ovat jo nyt, reilusti alle kolmekymppisinä suomalaisen musabisneksen konkareita.

Mietitäänpä sitä hetkeä, kun heistä tuli suosittuja:


Isä olen täällä maailman toisella puolen...äiti älä pelkää kyllä pidän itsestä huolen Voitteko kuvitella inklusiivisempaa kertosäettä? Näiden nuorten esittämään Maailman toisella puolen -kappaleeseen voivat samaistua riparinuoret ja aikuiset, isät ja äidit. Muutamaan riviin kiteytyy nuoren elämänilo ja vanhempiensa huomioiminen sekä vanhemman rakkaus lapseaan kohtaan.

Tuon jättihitin sisältäneen III-albumin jälkeen Haloo Helsingille oli ”vain taivas rajana”. He tekivät kaupallisesti viisaasti kiteyttämällä III:lla kirkastuneen haloohelsinkiyden kahdella hyvällä levyllään (Maailma on tehty meitä varten ja Kiitos ei ole kirosana). Yleisö rakastaa heitä: tuore Hulluuden highway -alb…