Siirry pääsisältöön

Biisianalyysi: Tietääkö maailma, että Jimi Pääkallo on back?

Jimi Pääkallo ja rouvansa Damin vapaamielisessä ilmapiirissä.

Muistanette Jimi Pääkallon eli Jimi Constantinen paristakin yhtyeestä ja myös elokuvista. Hän on lisäksi tuottanut ihan hyvää musiikkia muun muassa Robinille.

Sain tänään ruudulleni tiedotteen, että häneltä tuli uusi kappale ja pian on tulossa Elämä Suomessa -niminen sooloalbumi, täysin pyytämättä ja yllättäen. Etenkin pyytämättä.

Se on blogikirjoituksen arvoinen tiedote, sillä siinä kerrotaan, että ”Jimi Pääkallon Menossa Damiin toteutuu tänään konkreettisesti”. Luitte oikein, Jimi Pääkallo on kirjoittanut kappaleen nimeltä Menossa Damiin ja tänään hän on OIKEASTI mennyt sinne! Uskomatonta!

Tiedote kertoo myös, että Menossa Damiin on ensi viikon torstaina julkaistavan Elämä Suomessa -albumin toiseksi viimeinen kappale. Kuuntele se täältä.

Tiedotteen sanoin: ”Ei ole sattumaa, että Jimi itse konkreettisesti myös postasi aamulla sosiaalisessa mediassaan kuvan siitä, että hän lähti rouvansa kanssa – mihin muuallekaan kuin Damiin! Tähdet ovat nyt kohdillaan siis.”

Hyvä, some ja universumi haltuun! Mutta siis että ROUVAN?

No pikkujuttu, sillä ”Menossa Damiin kertoo rakkaudesta Amsterdamin vapaamielisyyteen. Kappaleessa seurataan artistin matkaa ja kuullaan oivalluksia tien varrelta.”

Kappale alkaa hienosti KONKREETTISELLA ja väkevällä esimerkillä nykypäivän Suomesta:

”Sörkän kurvissa, ootan taksia
Denat aamujurrissa, pyytää massia
Mä heitän niille lantin, ei mul oo syytä huoleen
Oonhan räjäyttänyt pankin, syntymällä Suomeen”

Kertosäkeessä on nostetta:

”Oon menossa Damiin, Damiin, pieneen kahvilaan
Oon menossa Damiin, Damiin, kukkia vahtimaan
Ja oi jos vielä mukaan saisin kaikki rakkaimpain
Siskojen kaa halattais ja veljinä tavattais.”

Tuli mieleen Eppu Normaalin takavuosien hitti Vuonna '85, jossa lauletaan ”Täällä metrossa maailman, lauluja kirjoitan” jne. Siitä on tehty musikaali ja sillä on tätä kirjoitettaessa yli 3,5 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa.

Tulisiko Menossa Damiin -kappaleesta yhtä suuri menestys? Jimi itse kertoo tiedotteessa, että ”Halusin tehdä sydäntä rinnassaan kantavaa musiikkia. Kappaleet ovat täynnä sanaleikkejä, tarinankerrontaa ja elämän pohdintaa.” Täynnä tarinankerrontaa, todellakin! Siitä pisteet.

Miinusta kappaleelle on annettava siitä, että siitä ei saa oikein hyvää häshtägiä. Mutta ei se haittaa, kun meininki on näin aitoa ja rehellistä elämän havainnointia.

Tai no, toisaalta, #menossaDamiin. Onhan se suhteellisen vetävä.

Kappaleen ja tulevan albumin on julkaissut Jimin itse, kuten oikean bisnesmiehen kuuluukin, pyörittämä levy-yhtiö JCR Records.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko suomalainen popjournalismi tapettu?

Hei YleX! Kiva, että julkaisitte "biisianalyysinä" tekstinProfeettojen (kuva) uudesta Eyo-kappaleesta, vaikka siitä ei keksitty mitään muuta sanottavaa kuin että Profeettojen kappaleella on vierailija.

Ei tuo ole mikään biisianalyysi! Se on aivan liian pitkä teksti siitä, että ”onpa kiva, että Profeetoilta on tullut uusi kappale, eikö teistäkin?”. On ihan ok hehkuttaa biisiä finglish-liirumlaarumilla, mutta ei ole ok kutsua tekstiä julkisen palvelun yleisradioyhtiön analyysiksi. Joku roti.

Ellei ”Profeettojen uuden kappaleen ehdottomasti hienoin asia on se, että sillä on mukana fiittaaja” ole äärimmäisen nerokasta piilovittuilua, silmiini ei tänään osunut (linkatkaa kommentteihin, jos olen väärässä) yhtä ainutta kriittisesti kotimaisiin artisteihin suhtautuvaa tekstiä YleX:n nettisivuilla. Sen sijaan ulkomaalaisia festarivieraita kehdataan kaunein sanankääntein kritisoida, kuten Imagine Dragonsin Ilosaarirock-keikkaa.

YleX ei tietenkään ole ainoa syypää, tämä koskee kotimai…

Miksi suomalainen musiikkibisnes on pyhää?

Oskari Onnisen viimeviikkoinen Hesari-kirjoitus nostatti valtavan keskustelun omassa musabisneksen ja -journalismin kuplassani. Sitä kritisoitiin mitä mielikuvituksellisimmilla argumenteilla ja henkilökohtaisuuksilla, vaikka se oli alusta loppuun täysin totta: levy-yhtiön ja managerin hehkutus jaSara Forsbergin ura muusikkona toistaiseksi eivät korreloi keskenään.

Levy-yhtiöt saavat kyseenalaistamatta hypettää artistejaan täysin kummallisilla ja joskus perusteettomillakin argumenteilla ”vientipotentiaalisuudesta”, joten miksi toimittajilla ei olisi oikeutta tarttua mahdollisiin epäkohtiin, ongelmiin ja ristiriitaisuuksiin?
Siksikin kiinnostaa, miksi suomalaisessa popkeskustelussa musiikkibisneksen kritisointi on aina joko ankeuttamista tai negistelyä tai jotain siltä väliltä. Miksi asioita ei voi ääneen ihmetellä mediassa, kuten muissa aiheissa voi? Kukaan ei syytä negistelystä, jos analysoi miksi HJK ei ole Mestareiden liigassa joka vuosi. (Ja poplistat itse asiassa ovat musiikin u…

Miksi Haloo Helsinki on suosittua nuorisomusiikkia, kun suomirock ei muuten ole?

Kun Haloo Helsinkiperustettiin, sen jäsenet olivat noin 15-vuotiaita. He ovat siis koko aikuisikänsä olleet Haloo Helsinki, kiertäneet festareita ja tehneet satoja keikkoja. He ovat jo nyt, reilusti alle kolmekymppisinä suomalaisen musabisneksen konkareita.

Mietitäänpä sitä hetkeä, kun heistä tuli suosittuja:


Isä olen täällä maailman toisella puolen...äiti älä pelkää kyllä pidän itsestä huolen Voitteko kuvitella inklusiivisempaa kertosäettä? Näiden nuorten esittämään Maailman toisella puolen -kappaleeseen voivat samaistua riparinuoret ja aikuiset, isät ja äidit. Muutamaan riviin kiteytyy nuoren elämänilo ja vanhempiensa huomioiminen sekä vanhemman rakkaus lapseaan kohtaan.

Tuon jättihitin sisältäneen III-albumin jälkeen Haloo Helsingille oli ”vain taivas rajana”. He tekivät kaupallisesti viisaasti kiteyttämällä III:lla kirkastuneen haloohelsinkiyden kahdella hyvällä levyllään (Maailma on tehty meitä varten ja Kiitos ei ole kirosana). Yleisö rakastaa heitä: tuore Hulluuden highway -alb…