Puertoricolaisten Luis Fonsin ja Daddy Yankeen Despacito on
noussut globaaliksi jättihitiksi sen jälkeen, kun Universalilla (oletettavasti) keksittiin
lisätä kanadalainen Justin Bieber laulamaan sen kertosäe uudelleen. Nyt arvuutellaan,
tulisiko siitä historian pitkäikäisin Yhdysvaltojen Hot 100 -listan ykkönen. Oma veikkaukseni: tulee. Suomen singlelistalla se on johtanut 14
viime viikosta 12 ja välillä taipunut pariksi viikoksi kakkoseksi.
Tällä hetkellä maailman kaksi suosituinta kappaletta Spotifyssa
tulevat latinalaisesta Amerikasta: Despacito ja kolumbialaisen J Balvinin reggaetonjyrä
Mi Gente. Maailmanlaajuisessa Spotifyn Top 50:ssä latinohittejä on peräti kahdeksan
ja ne kaikki lauletaan pääosin espanjaksi.
Mistä tämä buumi on lähtöisin?
Yksi vastaus: ei mistään ja kaikkialta. Latinohittejä ja -hitintekijöitä on
ollut kymmenien vuosien ajan ilman, että niiden takaa on voitu paikantaa
erityisiä massailmiöitä: Macarena, Juanes, Shakira, Gloria Estefan, Enrique
Iglesias, Ricky Martin, Santanan comeback, reggaeton-buumi 2004-05 (mm. Daddy
Yankeen iso hitti Gasolina)… Erona nykyiseen on se, että esimerkiksi vuonna 1999
latinopopiksi miellettiin kaikki, jossa hivenen kuului ”spanish guitar” ja näkyi
Jennifer Lopez ja ”la vida loca”, nyt latinalaisesta Amerikasta haetaan koko pakettia.
Toinen vastaus: striimaus. Internet-aikana globaalit ilmiöt
leviävät nopeammin kuin koskaan, koska kuka tahansa voi muutamalla
klikkauksella selvittää, mikä kappale on Kolumbian suosituin tai millaista
musiikkia sikäläinen supertähti Maluma (kuva), jolla on 27,1 miljoonaa
Instagram-seuraajaa, esittää. Toisaalta, striimauspalvelut ovat nykyisin
merkittävä osa musiikin kulutusta myös väkirikkaassa latinalaisessa Amerikassa.
Yksittäisistä maista listoilla näkyy enemmän kolumbialaisia, puertoricolaisia
ja kuubalaisia kuin esimerkiksi meksikolaisia tai brasilialaisia artisteja.
On yksi tietty kappale, jota voi osoittaa sormella nykyisen
latinovalloituksen uuden aallon aloittajaksi: espanjalaisen Enrique Iglesiasin
ja kuubalaisten Descemer Buenon ja Gente De Zonan Bailando. Biisi ilmestyi
vuonna 2014, sillä on tällä hetkellä KOLMATTA MILJARDIA Youtube-katselua ja noin
400 miljoonaa Spotify-kuuntelua.
Onko tämä kaikki vain valkoisen maailman tapa kertoa latinomaailmalle, että ”katsokaa,
olemme suvaitsevaisia ja rakastamme popkulttuurianne” vai onko tosiaan niin, että
popin raja-aidat ovat viimein kaatumassa yksi kerrallaan?
Kaksi asiaa on varma: espanjan kieli ei ole koskaan ollut näin suosittua popmusiikissa ja nyt 44-vuotias jamaikalainen Sean Paul ei voinut elektropop-ajan has-beeninä vuonna 2009 kuvitellakaan, että olisi vuonna 2017 maailman kysytyimpiä artisteja.
Kommentit
Lähetä kommentti