”Ettekste tiedä kuka mä oon” 2.0

Gettomasa, kuva: PME

”Mä laitoin just Suomen top kymppiin seittemän biisiä” on uusi ”Ettekste tiedä kuka mä oon”. 

Ainakin, mikäli uskomme Gettomasaa, jonka haastattelu Keskisuomalaiselle nousi viikonloppuna viraali-ilmiöksi sosiaalisessa mediassa.

 

Haastattelussa toimittaja Jemo Kettunen esitti tyhmempää kuin on, ja Gettomasa todennäköisesti esitti vittumaisempaa kuin on.

 

Myötähäpeän vyöryn läpi heräsi kuitenkin aitoja kysymyksiä siitä, mikä tekee artistista tunnetun. Tässäkin blogissa ihmeteltiin sitä, että tutkimuksen mukaan suuri yleisö ei tunnista Williamia, vaikka hänen Penelope-hittinsä oli vuoden 2020 suosituin kappale striimipalveluissa. On siis aivan asiallista miettiä, onko Gettomasa todellakin ”sooloartisteista Suomessa niinku aika todella sillein korkeessa paikassa ihan niinku suosion kannalta”, kuka tuntee Gettomasan musiikkia ja kuka ei ja onko sillä itse asiassa edes väliä, sekä miten huonosti (kulttuuri)toimittaja voi taustatyönsä tehdä ennen kuin haastateltava sulkee puhelimen.

 

Ai niin – ei unohdeta sitä tärkeintä kysymystä: joko Gettomasa on kieltäytynyt Vain elämää -osallistumisesta, sillä onhan häntä varmasti sinne tavoiteltu?

 

Spotify-lukemien perusteella Gettomasalla on noin viisi oikeasti isoa striimihittiä: Silmät (2019), Muijii stadis (2019), Shampanjadieetillä (2022), Lössi (2018) ja 500 hevosta (2022). Näillä kaikilla on miljoonia kuunteluita ja Diplomaatti-albumi (2019) on viettänyt pitkälti yli toistasataa viikkoa Suomen virallisella listalla. 


Gettomasan ”tähti” on selvästi hyvässä asennossa, mutta on mielestäni varsin asiallista todeta, että striimiaikana listoilla korostuu usein kappaleiden vetovoima eikä niinkään artistin. Hänellä on 459 000 kuukausittaista kuuntelijaa Spotifyssa, mikä on suomalaiselle suomeksi laulavalle artistille erittäin paljon (tosin niin ikään juuri uuden levyn julkaisseella JVG:llä on 717 000).

 

Meille aktiivisesti popkulttuuria seuraaville Gettomasa on ollut jo muutaman vuoden eturivin nimi, ja isojen oikeiden starojen puuttuessa ja jäädessä eläkkeelle (vain sieltä palatakseen) hänen statuksensa kiillottuu kuin itsestään. Antti Granlund nosti Twitterissä esiin kuitenkin sen, että esimerkiksi radiota kuunteleville Gettomasa ei ole kovinkaan tuttu, vaan hänen suosionsa rajoittuu toistaiseksi rap-yleisöön.

 

Avuksi tarvitaan ehkä lisää viikonloppuna nähdyn kaltaisia tempauksia. Olen varma, että Emma-gaalan järjestäjät hykertelevät tyytyväisyyttään – Gettomasa on oivallinen palkittava erittäin moneen kategoriaan, kun muitakaan ei tänä katastrofaalisen laimeana suomipopin vuotena oikein löydy. Siitä lähtee mukava kiitorata kohti Sanoman radioasemien voimasoittoa.

Kommentit