Nämä kappaleet ovat ehdolla Ruokaa pöytään -palkinnon saajiksi vuonna 2021!

 

Taas on ”se”, eli paras, aika vuodesta, jolloin määritellään yksiselitteisesti viime aikojen upein kotimainen popkappale! Ruoka pöytään -palkintoon on taas ehdolla kymmenen toinen toistaan vaikuttavampaa esimerkkiä suomalaisen popmusiikin ja -kulttuurin kukoistuksesta vaikeana koronavuonnakin.

Ruokaa pöytään -palkinto syntyi aikoinaan vastineena brittiläiselle Popjusticen Twenty Quid Music Prize-palkinnolle. Sen tarkoituksena on tunnustaa lyömätön suomalainen popkappale joka vuosi. ”Pop” on häilyvä termi – sillä tarkoitetaan jollakin tavalla laajoja massoja ainakin teoriassa ja laadultaan myös käytännössä lumoavaa musiikkiesitystä suhteellisen löyhän sateenvarjon alla. Jos olisimme Yleisradiossa vuonna 1994, käyttäisimme siitä termiä ”kevyt musiikki”.

Esikuvapalkinnon voittaja saa 20 punnan setelin, minä annan lounassetelin, mistä myös palkinnon nimi juontaa juurensa. Palkinto on jaettu kolmesti. Vuonna 2018 sen voitti Ruusut-yhtyeen Glitchit, seuraavan vuonna Maustetyttöjen Tein kai lottorivini väärin ja viimeksi Erika Vikmanin Cicciolina.

Kuten aiemminkin, olen valinnut vuoden mittaan julkaistuista upeista kappaleista kymmenen ehdokasta. Kriteereitä on ollut kaksi: kappale on pitänyt julkaista 1.4.2020–31.3.2021 välisenä aikana ja johtavan artistin pitää olla suomalainen. Jokaiselta artistilta on mukana vain yksi kappale johtavana artistina.

Voittajan valitsemme me kaikki yhdessä. Kappaleet esitellään alla ja niistä paras palkitaan huhtikuun lopulla. Nyt alkavaan äänestykseen voivat osallistua kaikki halukkaat, paitsi artistit itse, ottamalla minuun henkilökohtaisesti yhteyttä esimerkiksi Facebookin, Messengerin tai sivussa olevan blogiprofiilin kautta. Äänestysaika päättyy 25. huhtikuuta klo 23.59.


Ehdokkaat ovat:

Arttu Wiskari feat. Leavings-orkesteri – Tässäkö tää oli?

Arttu Wiskarin osakkeet popkulttuuripörssissä nousivat huippuunsa hirtehisesti suomalaisen identiteetin huippuhetkiä tai aallonpohjia kuvanneen Suomen muotoisen pilven alla -kappaleen myötä. Pophitin Wiskari taustavoimineen vei vielä pidemmälle häpeilemättömällä, mutta vilpittömällä ja oikein tehdyllä Leevi and the Leavings -pastissilla Tässäkö tää oli, jonka lyyrinen kliimaksi on tietenkin ”alkoholi-ton olut, joita Soliferin jääkaappiin ostin kuus”. Ehdokkuus on Wiskarin sekä Leavings-orkesterin ensimmäinen.

Erika Vikman – Syntisten pöytä

Mökkitie-yhtiön toinen iso tähti on tietenkin naiseuden ja häpeilemättömyyden lipunkantaja Erika Vikman, joka löi itsensä lopullisesti läpi viime keväänä UMK-hitillä Cicciolina. Raikas, uuden aallon voimalaulu palkittiin siis myös Ruokaa pöytään -palkinnolla. Saattaa olla – mutta välttämättä ei ole – sattumaa, että ”pöytä” on vahvassa roolissa Vikmanin toisella perättäisellä hittisinglellä, josta tuli lopulta myös valtava radiohitti. Vikman on ehdolla toista kertaa.

Haloo Helsinki! – Piilotan mun kyyneleet

Haloo Helsingin ansioksi on aina pitänyt lukea se, että yhtye ei pelkää olla iso ja kuulostaa isolta. Mahtavuus on viety äärimmilleen toistaiseksi vielä ilman albumia julkaistulla singlellä Piilotan mun kyyneleet, jolla eksän häihin kutsuttu kertoja huutaa kirkossa, että ”VASTUSTAN” eikä se kuulosta yhtään yliampuvalta. Erobiisi nyökkää Roxetten suurien balladien suuntaan ja Ellin laulu on yhtä vetoavaa kuin Marie Fredrikssonilla. Tämä on Haloo Helsingin ensimmäinen ehdokkuus.

Kube – 100

Kube lienee yksi Suomen vähiten otsikoissa viihtyvistä menestysartisteista. Hänellä on jo kaksi yli kymmenen miljoonaa Spotify-kuuntelua kerännyttä kappaletta ja 100-hitistä on tulossa kolmas. Rullaava, välitön ja todella hyvin kuuntelukertoja kestävä kappale toi Kubelle ensimmäisen ehdokkuuden.

Litku Klemetti – Tour de France

Suomipopin väsymätön visionääri Litku Klemetti julkaisi aiemmin keväällä tyttöyttä juhlistavan, kasarihenkisen albumin Kukkia muovipussissa. Sen sinkuista helkkyvä Tour de France kertoo vienosta toiveesta siitä, että ystävyys ihastuksen kanssa muuttuisi rakkaudeksi: ”Olen kerran tai pari, miettinyt jos oltais pari.” Litku Klemetti on mukana toista kertaa, edellisen kerran vuonna 2018.

Maustetytöt – Ne tulivat isäni maalle

Maustetyttöjen toinen albumi Eivät enkelitkään ilman siipiä lennä ilmestyi viime syksynä ja on temaattisesti paljon ehjempi kokonaisuus kuin tämän palkinnon toissa vuonna voittaneen Tein kai lottorivini väärin -kappaleen sisältänyt esikoinen. Nyt ehdolla olevalla sinkkubiisillä kritisoidaan avohakkuita ja sanoitetaan sitä, miltä tuntuu, kun tärkeä maisema katoaa hetkessä. Pikavoitto metsäyhtiölle, sukupolven mittainen tappio ihmiselle. Maustetytöt ovat ehdolla kolmatta kertaa putkeen.

Nelma U feat. Ibe – Kaikki kerrat kun me tavattiin

Alle parikymppisestä Nelma U:sta on kohistu kotimaisissa pop-piireissä jo parisen vuotta. Uudenvuodenpäivänä julkaistu Kaikki kerrat kun me tavattiin on ambivalentimpaa ja helpompaa popmusiikkia kuin Nelma U:n aiemmat julkaisut, ja painelee juuri oikeita hermoja genrettömyytensä ansiosta. Duettopari Ibe tuppautui mukaan varmaan ennen kaikkea levy-yhtiöyhteyden myötä, mutta hänen panoksensa palvelee myös kappaletta esimerkillisesti. Nelma U on ensimmäistä kertaa ehdolla, Ibe toista.

Pöllöt – Liskojen yö

Luontoteemaa käsittelee myös Pöllöt-yhtye, jonka rikas ja kaunis indie on saanut vankan jalansijan genressään. Vuosi sitten keväällä julkaistu Liskojen yö kurottaa kuitenkin vielä pidemmälle – melodialtaan polveileva helmi on varmasti yksi viime vuoden upeimmista kappaleista, jota et ehkä ole kuullut. Suomirockin perinne kuuluu vahvana sekä sävellyksessä, että etenkin nerokkaassa ”Kun Dingo laulaa Eput laulaa älä mene njet njet, käännän kylkeä ja ohimolta pyyhin hiet” -säkeessä. Pöllöt on niin ikään ensimmäistä kertaa ehdolla.

Rosa Coste – Musta

Suomalainen r&b on aina ollut haastava laji kuuntelijan näkökulmasta ja täysosumat ovat usein olleet yksittäisiä biisejä. On kuitenkin helppo uskoa, että rovaniemeläinen Rosa Coste pystyy aikanaan julkaisemaan tykkialbumin. Musta kertoo Costen identiteetistä, lapsuudesta sekä nuoruudesta Rovaniemellä monikulttuurisessa perheessä. Muun muassa SZA:n innoittamana musiikkia tekevä Rosa Coste on ehdolla ensimmäistä kertaa.

Yona – Irti

Monenlaista musiikkia urallaan julkaisseen Yonan uudella Uni josta herään -levyllä on hyödynnetty ehkä popaarteista kalleinta eli kunnollista orkesteria. Täyteläinen, kertojan rakkaudenkaipuista tarinaa saumattomasti kuljettava ja vereslihalle asti tuntuva kappale on klassista popmusiikkia parhaimmillaan. Yona on ensimmäistä kertaa ehdokkaana.


Kuuntele kaikki ehdokkaat tästä soittolistasta


Kommentit