Mistä kappaleista 2019 muistetaan?

Billy Ray Cyrus ja Lil Nas X "riding 'til they can't no more" vuonna 2019.

Pidän vuosilistojen tekemistä aika ahdistavana asiana, sillä en ole järkevä enkä koosta parhaiden teosten listaa systemaattisesti läpi vuoden, saati vuosikymmenen näin joulukuussa 2019 tarkasteltuna.

Mutta toisaalta, on mukavaa nostaa esiin teoksia, jotka ovat tavalla tai toisella merkinneet paljon minulle tai popmaailmalle. Se on kiinnostavampaa kuin absoluuttinen parhaus, joka muuttuu päivästä ja viikosta toiseen.

Toisaalta taas kalenterivuosi on kulttuurin kannalta hyvin keinotekoinen ajanjakso: mikään trendi ei ikinä kokonaan mahdu niihin raameihin.

Tänäkin vuonna teen silti kaksi vuosikatsausta, yhden kappaleista ja yhden albumeista, siitä näkökulmasta, miten teokset onnistuivat sykähdyttämään minua sekä myös ns. suurta yleisöä.

Ensin vuorossa ovat kappaleet, aakkostettuna esittäjän mukaan.

Behm – Hei rakas

Popartisti Behmin ensimmäinen ikioma single Hei rakas on jäänyt mielestäni mediassa ja kriitikoiden sekä muiden popintoilijoiden kanavissa aivan liian vähälle huomiolle, vaikka on ollut loppuvuodesta kuusi viikkoa Suomen singlelistan kärjessä. Suomen musabisneksen vaikuttajat eivät voineet asettaa biisiä Emma-ehdokkaaksi vuoden biisi -kategoriassa, koska sääntöjen mukaan artistin pitää kategoriasta riippumatta julkaista vähintään kolme kappaletta vuoden aikana. Järjetöntä, sillä upeasti soljuva slovari on mitä täydellisin poplaulu vailla lyyrisiä banaaliuksia (harvinaista tänä päivänä suomipopissa!) ja ensi kevään Ruokaa pöytään -äänestyksen ennakkosuosikkeja.

Billie Eilish – Bad Guy

Billie Eilish on esimerkki nykyajan artistista, jolla on alusta lähtien ollut selkeä visio itsestään ja joka on lähtenyt levy-yhtiönsä kanssa ottamaan siitä kaiken irti. Bad Guy ei kuulosta miltään muulta viime aikoina ilmestyneeltä pophitiltä ja siksi se onkin ollut niin suosittu. Kappaleessa yhdistyvät Eilishin androgyynisyys, joidenkin ehkä uhkaavaksikin kokema arvoituksellisuus ja jo pitkään pinnalla tilaa ottanut vähemmän ja hiljempaa on enemmän -trendi. Vuoden eittämättä merkittävin hitti maailmanlaajuisesti katsottuna, sillä jokainen levy-yhtiö hakee nyt omaa Billie Eilishiään. Laadullisesti ajatellen Eilish on kuitenkin vasta lähestymässä omaa parastaan: tuorein single Everything I Wanted on huikea kappale! Kirjoitin Eilishista jo yli vuosi sitten pidemmälti näin.

JVG – Ikuinen vappu

Kotimainen hittivuosi oli mielestäni kokonaisuutena melko ankea, joten tulevat klassikot on helppo nostaa esille. JVG on tottunut täysosuma per vuosi -tahtiin ja tänä vuonna se osuma oli aiempaakin näyttävämpi. Ikuisessa vapussa onnistuu kaikki: siinä on näppärä iskelmäsävellys, erittäin hoilotettava kertosäe ja sopivan nonsense-säkeistöt, jotka kertovat suomalaisen iskelmäperinteen ah niin ihanasta maantieromantiikasta modernilla twistillä. Nerokasta työtä!

Lewis Capaldi – Someone You Loved

Ed Sheeranin Akustinen Mies Rallattelija -perintö elää ja voi hyvin, vaikka Sheeranin omat julkaisut eivät kauheasti Britannian ulkopuolella kiinnostaneet – I Don't Care toki oli vuoden suurimpia hittejä, koska oli hänen ”paluusinkkunsa” ja duetto Justin Bieberin kanssa. Sheeranille korvamerkityn brittislowaripaikan nappasi Lewis Capaldin erinomainen Someone You Loved, joka ylsi listaykköseksi sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa. Kertosäkeen huippu ”I let my guard down and then you pulled the rug/I was getting kinda used to being someone you loved” muistuttaa paljon Gotyen ainoan, mutta sitäkin suuremman, hitin Somebody That I Used to Know'n kliimaksia. Someone You Lovedin emoalbumi Divinely Uninspired to a Hellish Extent oli vuoden suosituin albumi Britanniassa.

Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus – Old Town Road

Genrettömyys on modernin popmusiikin avainasioita. Hip hop -yleisön parissa suosiotaan kasvattaneen Nicki Minaj -fanin Lil Nas X:n kantritraphybridi Old Town Road nousi lopulta erääksi vuoden suosituimmista hiteistä – ja Yhdysvalloissa kaikkien aikojen striimatuimmaksi – ysärin kantritähden Billy Ray Cyrusin tultua mukaan remiksaukselle. Mistä se kertoo enemmän: Lil Nas X:n mahtavasta tilannetajusta vai siitä, että vitsit toimivat popmusiikissa vain vietynä äärimmilleen? Old Town Road ei sinänsä ole vitsihitti, mutta se on selvästi itseään suurempi ilmiö, jonka jälkeen on hyvin vaikea rakentaa normaalin tähden uraa genrestä riippumatta. Biisi vietti ennätykselliset 19 viikkoa Yhdysvaltojen Hot 100 -listan ykkösenä. Pidempi teksti kappaleesta täällä.

Lizzo – Truth Hurts

Old Town Road saattoi olla vuoden suurin viraali-ilmiö, mutta kovin kauaksi ei jäänyt Lizzon Truth Hurts, jonka avausrivi ”I just took a DNA test, turns out I'm 100% that bitch” räjähti Tik Tokissa ja joka soi Netflixin Someone Greatissä. Suosio kulminoitu lopulta siihen, että pari vuotta vanha kappale nousi Yhdysvaltojen Hot 100 -listan ykköseksi – ja perässä vielä vanhempi Good As Hell saavutti syksyllä kolmannen sijan. Nykyään tärkeää ei ole se, onko kappale teknisesti ottaen uusi vaan se, onko se samaistuttava ja onko siinä sisältöä. Vielä viime vuonna indie-suosikiksi tuomitusta Lizzosta tuli lopulta miljoonien nuorten roolimalli.

Maustetytöt – Tein kai lottorivini väärin

Tekisi mieli hivenen trollailla ja mainita tässä Maustetyttöjen ehkä paras kappale Jos mulla ei ois sua, mulla ei ois mitään. Mutta koska Tein kai lottorivini väärin voitti äärimmäisen arvostetun Ruokaa pöytään -musiikkipalkinnon ja siitä kirjoitettiin kenties enemmän analyysejä kuin mistään muusta kotimaisesta kappaleesta 2010-luvulla, pitää se tietenkin nostaa esille. Renaz Ebrahimin kannanotto Emma-raadissa oli musabisnekselle erittäin tervetullut, vaikka vuoden tulokas -kategoria on ilman Maustetyttöjä (ja Behmiä) vielä normaaliakin köykäisempi.

Mariah Carey – All I Want for Christmas Is You

Striimausten aikakaudella joillekin on saattanut tulla yllätyksenä, että vanhakin musiikki on suosittua, koska sen suosion mittaaminen ei rajoitu vain ostotapahtumaan. Ilmiö korostuu jouluisin. Tänä vuonna Mariah Careyn jättiklassikko täytti 25 vuotta ja Careyllä oli erityinen syy promota sitä ympäriinsä. Biisi oli niin suosittu, että se nousi ensimmäistä kertaa Yhdysvaltojen Hot 100 -listan kärkeen ja sitä kuunneltiin jouluaattona maailmanlaajuisesti 12 miljoonaa kertaa Spotifysta, mikä on ennätys. Kauan eläköön All I Want for Christmas Is You!

Shawn Mendes and Camila Cabello – Señorita

Vuoden tempaus -palkinto voidaan aivan hyvin myöntää Shawn Mendesille ja Camila Cabellolle, sillä nuoripari alkoi TÄYSIN SATTUMALTA seurustella, kun vuoden itsestään selvimpiin hitteihin lukeutuva Señorita ilmestyi. Upea kesäinen poplaulu, joka oli myös vuoden kuunnelluin Spotifyssa globaalisti.

Tones and I – Dance Monkey

2019 oli epätodennäköisten megahittien vuosi. Kukaan ei tietenkään olisi uskonut, että mm. suomalaisessa mediassa Alma-lookalikeksi julistettu australialainen Toni Watson tekisi yhden vuoden suurimmista hiteistä. Dance Monkey -villitys alkoi Watsonin kotimaasta ja on lävistänyt koko maailman – biisi on tätäkin kirjoitettaessa Spotifyn globaalin listan ykkösenä. Dance Monkey on Señoritan tapaan kappale, jonka megahitteys on ensi tahdeista lähtien oikeastaan itsestään selvää. It's just born with it!!

Kommentit