Tulevan
Charlie's Angels -elokuvan soundtrack ilmestyi viime viikon
perjantaina. Se sisältää 11 kappaletta, joista viisi on Ariana
Granden esittämiä. Grande on lisäksi levyn vastaava tuottaja
yhdessä tiimiinsä kuuluvien Scooter Braunin ja Savan Kotechan
kanssa.
Soundtrack tunnetaan myös suomalaisen Alma Miettisen vahvasta panoksesta. Alma esiintyy kappaleella How It's Done yhdessä Kash Dollin, Kim Petrasin ja Stefflon Donin kanssa, ja on ollut mukana tekemässä soundtrackin ensimmäistä sinkkua Don't Call Me Angel, josta kirjoitinkin jo aiemmin.
Mutta
ennen kaikkea soundtrack on Ariana Granden ja hänen taustatiiminsä
tuotos. Grande on tullut viimeisen vuoden aikana hyvin tutuksi
erinäisistä yhteyksistä. Pelkästään vuonna 2019 hän on
julkaissut uutta musiikkia moneen eri otteeseen ja monen eri artistin
kanssa. Joukkoon mahtuu tietenkin hänen oma, hienosti menestynyt
albuminsa Thank U, Next.
Kuten usein yleensä tällaisissa tauottomissa julkaisuvirroissa käy, jokainen Granden uusi kappale on menestynyt edellistä kehnommin. Vaikka Don't Call Me Angel oli selkeä hitti, se oli myös lyhytikäinen sellainen ja jäi melko yllättäen Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla top tenin ulkopuolelle (brittilistalta tuli kakkossija).
Kuten usein yleensä tällaisissa tauottomissa julkaisuvirroissa käy, jokainen Granden uusi kappale on menestynyt edellistä kehnommin. Vaikka Don't Call Me Angel oli selkeä hitti, se oli myös lyhytikäinen sellainen ja jäi melko yllättäen Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla top tenin ulkopuolelle (brittilistalta tuli kakkossija).
Charlie's
Angels -soundtrackia kulutettiin Yhdysvalloissa viime viikolla Hits Daily Doublen tietojen mukaan myynniksi muutettuna ainoastaan vajaa 16 tuhatta
kappaletta, minkä ei pitäisi olla mitenkään mahdollista Granden
kaltaisen artistin uudelle musiikille, kun hänen tuorein oma
albuminsa kerää lähes vastaavan viikkosaldon kymmenen kuukauden
jälkeen.
Julkaisussa
on mennyt pieleen Granden ahkeran julkaisupolitiikan lisäksi parikin asiaa. Ensinnäkin, levyn musiikin ja itse elokuvan yhteys on mitätön
ainakin näin ennen elokuvan teatterilevitystä – yksikään levyn
artisteista ei esiinny elokuvassa, ei edes Grande, ainakaan
Wikipedian tietojen mukaan. Viime vuosien isoille
soundtrack-menestyksille, kuten The Greatest Showmanille (2017),
esiintyjien mukanaolo leffassa on ollut lähes
välttämättömyys.
Toiseksi, Charlie's Angels ei ole musikaali, joten musiikin rooli elokuvassa on katsojalle täysin epäselvä ennen kuin hän näkee elokuvan. Voihan olla, että esimerkiksi How It's Done ei soi itse elokuvassa lainkaan, vaan kuuluu ainoastaan ”music inspired by” -kategoriaan.
Toiseksi, Charlie's Angels ei ole musikaali, joten musiikin rooli elokuvassa on katsojalle täysin epäselvä ennen kuin hän näkee elokuvan. Voihan olla, että esimerkiksi How It's Done ei soi itse elokuvassa lainkaan, vaan kuuluu ainoastaan ”music inspired by” -kategoriaan.
Kolmanneksi,
levy ei yksinkertaisesti ole kovin hyvä, vaikka all female -lineup
on paperilla aivan mainio. Jonkinlaisia kohokohtia ovat Don't Call Me Angel, How
It's Done, Gigamesh-remix Donna Summerin klassikosta Bad Girls sekä
Granden ja Chaka Khanin duetto Nobody. Sen sijaan Granden, Normanin
ja Nicki Minajin esittämä Bad to You lienee Granden uran heikoin
sinkku ja hämmentää, miten noin temperamenttisesta
kolmikosta ei saada enempää irti. Yleisesti ottaen Granden esittämät kappaleet tällä levyllä kuuluvat hänen diskografiansa heikoimpaan antiin.
Toki
pitää sanoa, että monen soundtrackin oikea menestys määräytyy
vasta sen mukaan, miten hyvin elokuva pärjää teattereissa ja miten
ison roolin musiikki siinä ottaa, mutta koska maailmanhistoria on
täynnä menestyneitä soundtrackeja elokuvista, joissa musiikki ei
ollut lainkaan pääosassa (Black Panther, Titanic, Armageddon,
Batman Forever jne.), näyttää siltä, että Charlie's Angelsin
soundtrackista on tulossa Granden uran ensimmäinen iso
virhearviointi sekä kaupallisessa että taiteellisessa mielessä.
En
kuitenkaan usko, että soundtrack tekee isoa vahinkoa Granden uralle,
mutta se on – ehkä yhdessä Beyoncén nopeasti unohtuneen kesäisen
The Lion King -soundtrack-virityksen kanssa – erinomainen muistutus
siitä, että kukaan ei saa kaikkia ideoita muuttumaan kullaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti