Erään ykkösalbumin kansi, mutta minkä? |
En ole ehtinyt tai jaksanut kirjoitella
blogiini viime aikoina työ- ja muiden kiireiden vuoksi, mutta
toisaalta popmaailmassa ei ole Ariana Granden Thank U Nextin lisäksi
juuri mitään tapahtunutkaan pariin kuukauteen ja Arianastakin olen
jo tänä vuonna kirjoittanut.
Pyhien kunniaksi päätin kirjoittaa
Yhdysvaltojen ja Britannian ykkösiksi päässeistä albumeista siitä
näkökulmasta, että miten monella tavalla voi ansaita viikon
huipulla. Mukana tekstissä ovat ne levyt, jotka saavuttivat tänä
vuonna vain yhden ykkösviikon joko Yhdysvalloissa tai Britanniassa
(tai molemmissa vain yhden). Esimerkiksi Post Malonen Beerbongs and
Bentleys ei ole mukana, koska vietti Yhdysvalloissa kärjessä
useamman viikon, vaikka jäikin Britanniassa yhteen.
Katsotaan siis millaisia tarinoita The
Greatest Showmanin, Draken, A Star Is Bornin, Travis Scottin,
Eminemin ja muiden varjossa listaykkösistä voi kertoa!
Ps. Lukekaa myös britti- ja jenkkilistoihin keskittyvää tiedotusluontoisempaa blogiani!
Ps. Lukekaa myös britti- ja jenkkilistoihin keskittyvää tiedotusluontoisempaa blogiani!
Camila Cabello – Camila
US: #1, platinaa
UK: #2, kultaa
Fifth Harmonysta eronnut Camila Cabello
osui Havana-megahitillä todennäköisesti lähemmäs napakymppiä
kuin enää koskaan tulevaisuudessa. Ensimmäiseltä sooloalbumilta
saatiin vielä toinen todella iso hitti Never Be the Same, minkä
ansiosta albumista tuli suhteellisen pitkäikäinen listamenestys.
Tuorein single Consequences on tällä hetkellä Yhdysvaltojen Hot
100 -listalla top 70:n huitteilla.
Fall Out Boy – Mania
US: #1
UK: #2
UK: #2
Koska Panic at the Disco (ks. alempana)
on nykyisin kenties suositumpi kuin koskaan, ja Fall Out Boynkin
edellinen albumi American Beauty/American Psycho pääsi
platinatasolle Yhdysvalloissa, niin Maniasta odotettiin isoa
menestystä. Toisin kuitenkin kävi: se kyllä debytoi kärkipäässä
Atlantin molemmin puolin, mutta romahti toisella viikollaan
Yhdysvalloissa 30:nneksi ja Britanniassa 16:nneksi. Isoja hittejä
levyltä ei irronnut.
Migos – Culture II
US: #1, platinaa
UK: #4
UK: #4
Rap-trio Migosin uran toistaiseksi
suurin hitti Bad and Boujee oli mukana ensimmäisellä
Culture-albumilla eikä kakkososalta saatu läheskään saman tason
menestystä. Muutaman pienemmän hitin, kuten Stir Fry ja Walk It
Talk It, ansiosta albumi on kuitenkin sinnitellut Yhdysvaltojen
listoilla niin, että se on vuosilistan kymppikärjessä,
Britanniassa hyvin kaukana sieltä, vaikka viettikin yhdeksän
viikkoa top 40:ssä.
Justin Timberlake – Man of the Woods
US: #1, kultaa
UK: #2
Justin Timberlaken odotetusta
paluulevystä sukeutui eräs vuoden suurimmista listapettymyksistä. Fall
Out Boyn tavoin se toki debytoi hyvin – tukena oli vielä Super
Bowlin puoliaikashow – mutta kovin laajalti se ei kiinnostanut.
Timberlaken onneksi Say Somethingista tuli hitti, ilman sitä
lopputulos olisi ollut katastrofi. Nytkin top 40 -viikot jäivät
molemmilla markkina-alueilla kahden käden sormilla mitattaviksi.
Logic – Bobby Tarantino II
US: #1, kultaa
UK: #13
Yhdysvaltalaisräppäri Logic on
selvästi suurempi tähti kotimaassaan, vaikka hänellä on yksi top
ten -single myös Britanniassa. Albumilistalla hän ei ole ikinä
yltänyt Britanniassa top teniin. Yhdysvalloissa Bobby Tarantino
II:sta tuli hänen toinen ykkösensä, mutta se hiipui tasaisesti:
kuusi viikkoa top 20:ssa kuitenkin. Loppuvuodesta julkaistu
YSIV-mixtape menestyi hivenen huonommin.
George Ezra – Staying at Tamara's
US: #68
US: #68
UK: #1, tuplaplatinaa
George Ezra puolestaan on selvästi Kansainyhteisön tähti: hän on valtavan suosittu sekä Britanniassa että Australiassa. Staying at Tamara's on toistaiseksi saavuttanut vuoden suurimman ilmiön eli The Greatest Showman -soundtrackin puristuksissa vain yhden ykkösviikon Britanniassa, mutta on tälläkin hetkellä kakkosena sekä viikko- että vuosilistalla.
XXXTentacion – ?
US: #1, platinaa
UK: #3, kultaa
George Ezra puolestaan on selvästi Kansainyhteisön tähti: hän on valtavan suosittu sekä Britanniassa että Australiassa. Staying at Tamara's on toistaiseksi saavuttanut vuoden suurimman ilmiön eli The Greatest Showman -soundtrackin puristuksissa vain yhden ykkösviikon Britanniassa, mutta on tälläkin hetkellä kakkosena sekä viikko- että vuosilistalla.
XXXTentacion – ?
US: #1, platinaa
UK: #3, kultaa
Kuolema on tunnetusti kaikkein
vauhdikkain myynninedistäjä musiikkimaailmassa ja miamilaisen
Xxxtentacionin ura lähti erityiseen nousuun sillä hetkellä, kun
hänet ammuttiin viime keväänä. Kysymysmerkkilevy on
toistaiseksi hänen suosituimpansa, kiitos Sad-hitin.
Jack White – Boarding House Reach
US: #1
UK: #5
Jack Whiten kolmatta sooloalbumia ei
taida muistaa juuri kukaan, vaikka se debytoi ykkösenä
Yhdysvalloissa ja viidentenä Britanniassa. Listaviikot top sadassa:
Yhdysvalloissa kaksi, Britanniassa kolme. Yhdysvalloissa romahdus
kärjestä 64:nneksi on listahistorian jyrkimpiä. Syynä
ykkösdebyyttiin oli levyn myyminen keikkalippujen yhteydessä;
aihe, johon palaamme vielä monta kertaa tässä tekstissä.
The Weeknd – My Dear Melancholy, (EP)
US: #1
UK: #3
EP-mittainen The Weeknd -tuotos My Dear
Melancholy meni monelta ohi, eikä se pärjännyt listoilla lainkaan
odotetusti Yhdysvaltojen ykkössijansa jälkeen. Top 40 -viikkoja
kertyi vain yhdeksän, Britanniassa seitsemän. The Weekndiä
pidetään tämän vuosituhannen menestyneimpänä artistina, joka ei
ole yltänyt Britannian singlelistan kärkeen.
Kylie Minogue – Golden
US: #64
UK: #1, kultaa
Kylie Minogue käyttäytyy
albumilistoilla hieman George Ezran tapaan: hänen suurimmat
markkina-alueensa ovat Brittein saaret ja Australia. Golden on
menestynyt Britanniassa hienosti yltäen vuosilistallakin top 40:ään.
Yhdysvalloissa hänen suurin relevanssinsa jäi viime vuosikymmenelle
ja ura on muutenkin ollut hyvin laikuttainen.
Cardi B – Invasion of Privacy
US: #1, tuplaplatinaa
UK: #5, kultaa
UK: #5, kultaa
Cardi B on vuoden suurimpia
popkulttuuritähtiä, mikä on heijastunut myös
albumilistamenestykseen ennen muuta Yhdysvalloissa, jossa Invasion of
Privacy on vuoden kymmenen suosituimman albumin joukossa vain yhdestä
ykkösviikostaan huolimatta. Britanniassa hänen tiensä on ollut
kivisempi muutamasta isosta hitistä, etenkin I Like It, huolimatta.
Jason Aldean – Rearview Town
Jason Aldean – Rearview Town
US: #1, kultaa
UK: -
Kantriartistien menestys Britanniassa on hyvin vaihtelevaa ja Jason Aldean kuuluu siihen kastiin, joka ei pääse siellä listoille koskaan. Sen sijaan Yhdysvalloissa hän on tunnetuimpia kantritähtiä ja Rearview Town on pärjännyt erittäin hyvin ja kerännyt toistaiseksi 32 viikkoa top sadassa.
Kantriartistien menestys Britanniassa on hyvin vaihtelevaa ja Jason Aldean kuuluu siihen kastiin, joka ei pääse siellä listoille koskaan. Sen sijaan Yhdysvalloissa hän on tunnetuimpia kantritähtiä ja Rearview Town on pärjännyt erittäin hyvin ja kerännyt toistaiseksi 32 viikkoa top sadassa.
J. Cole – KOD
US: #1, platinaa
UK: #2
Striimaukset ovat auttaneet J. Colea
saamaan rutkasti kappaleita Hot 100 -listalle, mutta hänen
albumisuosionsa on hiljalleen hiipunut sitten huipun eli 2014 Forest
Hills Driven jälkeen. Se on käymässä kolmatta miljoonaa,
tuoreimmalle on tehnyt tiukkaa päästä platinarajankin eli
miljoonan yli.
Arctic Monkeys – Tranquility Base
Hotel and Casino
US: #8
UK: #1, kultaa
Arctic Monkeysin tuoreinta levyä
pidetään epäkaupallisena, mutta silti bändin pudotus edellisen
AM-levyn miljoonasta kappaleesta Britanniassa vain kultatasolle (eli
yli sadan tuhannen) on valtava. Bändi nähdään ylipäätään
eräänlaisena viime vuosikymmenen nostalgia-artistina, sillä heidän
vanhemmat levynsä ovat tällä hetkellä Britanniassa jopa
suositumpia kuin Tranquility Base Hotel and Casino.
BTS – Love Yourself: Tear
US: #1
UK: #8
BTS lukeutuu vuoden merkittävimpiin
yhtyeisiin: heistä tuli ensimmäinen korealainen bändi, joka on
yltänyt Yhdysvaltojen albumilistan kärkeen – ja vieläpä
kahdesti, sillä Love Yourself: Tearin lisäksi Love Yourself: Answer
ylsi ykköseksi syyskuussa. Se on ollut näistä kahdesta myös
hivenen suositumpi.
Shawn Mendes – s/t
US: #1, kultaa
UK: #3
Muutaman viime vuoden aika yhdeksi
maailman seuratuimmista poptähdistä noussut Shawn Mendes joutui
tuoreimman albuminsa myötä toteamaan, että noste ei kestä
ikuisesti: nimetön on hänen toistaiseksi heikoimmin menestynyt
tuotoksensa albumilistoilla ja sen ainoaksi isommaksi hitiksi jäänee
In My Blood.
Kanye West – ye
US: #1, kultaa
UK: #2
Kanye Westin seikkailut vuonna 2018
ovat olleet vähintään kummallisia, mutta on hän ehtinyt julkaista
kourallisen uusia biisejäkin. Ikävä kyllä ne eivät kauheasti
kiinnostaneet muita kuin hänen fanejaan ja Ye sukelsi listoilla
hänen mittapuullaan melko nopeasti, mikä laajan fanikannan ansiosta
riitti silti kultalevyyn Yhdysvalloissa, mutta sielläkin kolmannes
levyn kulutuksesta tapahtui ilmestymisviikolla.
Dave Matthews Band – Come Tomorrow
US: #1
UK: -
Dave Matthews Bandin asema
kiertueartistina Yhdysvalloissa on vahva, mutta heidän ensimmäinen studioalbuminsa
kuuteen vuoteen jäi listoilla täysin tussahdukseksi:
kiertuelippukaupan ansiosta Come Tomorrowia kulutettiin viikossa
myynniksi muutettuna 292 000 kpl, mutta sen jälkeen ei juuri mitään.
Listasijoitukset top 100 -tasolta ovat 1-25-24-35-85. Mutta
kiertueelta ja vanhojen hittien soittamisestahan ne rahat tulevat!
5 Seconds of Summer – Youngblood
US: #1
UK: #3
5 Seconds of Summerin
Youngblood-kappale lukeutuu ensikuulemalta sarjaan ”pakko tulla hitti” ja niinhän
siitä tulikin: se ylsi top teniin sekä Yhdysvaltojen Hot 100
-listalla että Britannian singlelistalla. Biisin ansiosta emoalbumin
listaurakin pidentyi mukavasti ja kultaraja menee rikki
Yhdysvalloissa aivan lähiaikoina. Youngblood ei silti ole
australialaisyhtyeen suosituin albumi, se titteli annetaan
toistaiseksi nimettömälle esikoisalbumille (2014), joka ylsi
vuosilistan top 40:ään sekä Yhdysvalloissa että Britannissa.
Panic! at the Disco – Pray for the
Wicked
US: #1, kultaa
UK: #2
Fall Out Boyn yhteydessä mainittu
Brendon Urien sooloprojektiksi muovautunut Panic at the Disco on
hiteissä mitaten uransa huipulla: High Hopes -sinkku ylsi juuri Hot
100 -listan viidenneksi, joka on bändin uran paras sijoitus. Pray
for the Wickedin lopullisesta menestyksestä on vielä vaikea sanoa
mitään, paitsi että hyvältä näyttää. Edellinen albumi Death of a
Bachelor on saavuttanut Yhdysvalloissa platina- ja Britanniassa
kultastatuksen.
Ariana Grande – Sweetener
US: #1, platinaa
UK: #1, kultaa
Ariana Grande on toistaiseksi luonut
maineensa poptähtenä ennen kaikkea yksittäisten hittien kautta,
mutta varsinkin Britanniassa hänen vanhemmat albuminsa My Everything
ja Dangerous Woman ovat reaktiivisesti keränneet paljon kuunteluita
etenkin Manchesterin tragedian jälkeen: molemmilla on tasaisesti 68 viikkoa top
75:ssä. Tuore jättihitti Thank U Next ei ole Sweetenerillä, mutta
silti levy on tälläkin hetkellä top 40:ssä sekä Yhdysvalloissa
että Britanniassa.
Paul McCartney – Egypt Station
US: #1
UK: #3
Vanha kunnon Macca pääsi
keikkalippukytkyjen ansiosta Yhdysvaltojen albumilistan kärkeen tänä
syksynä ensimmäisen kerran sitten Tug of Warin (1982). Kovin
pitkäikäisestä listamenestyksestä ei voida Egypt Stationin
yhteydessä puhua, sillä se palasi juuri jenkkilistalle kuudenneksi
viikoksi ja Britanniassa koossa on viisi viikkoa.
Carrie Underwood – Cry Pretty
US: #1, kultaa
UK: #16
Carrie Underwood taas on niitä
kantriartisteja, jotka nauttivat merkittävää suosiota myös
Euroopassa. Hänen kiertueensa ulottuvat joskus Pohjoismaihin asti, eivät
tietenkään toki Suomeen. Cry Prettystä tuli Underwoodin neljäs
ykkönen Yhdysvalloissa.
Brockhampton – Iridescence
US: #1
UK: #20
Brockhamptonin Iridescence on varmasti
jo nyt eräs vuoden unohdetuimpia ykkösiä, sillä se vietti
Yhdysvaltojen albumilistan top sadassa vain kaksi viikkoa! Ylipäätään
levyn listamenestys on ollut omalla tavallaan hämmästyttävää:
millään markkina-alueella listaviikkoja ei ole kolmea enempää
neljästä top ten -sijoituksesta huolimatta. Hyvä tuuri
julkaisuviikon suhteen ja nopeasti toimiva fanikanta ovat tehokas
yhdistelmä!
Rod Stewart – Blood Red Roses
US: #62
UK: #1, kultaa
Rod Stewart oli The Great American
Songbook -sarjansa ansiosta viime vuosikymmenen suosituimpia
albumiartisteja angloamerikkalaisessa maailmassa, mutta uudella
alkuperäismusiikilla hänen suosionsa keskittyy enemmän Brittein
saarille, jossa Blood Red Rosesilla ei ole ollut mitään ongelmaa
yltää vuosilistallakin top 20 -tasolle.
Lil Wayne – Tha Carter V
US: #1, platinaa
UK: #5
Lil Waynen odotettu jatko-osa Tha
Carter -sarjalle avasi Yhdysvalloissa tietenkin hienosti, mutta
”joutui” tähän juttuun sen vuoksi, että seuraavalla viikolla
ilmestyi A Star Is Born -soundtrack ja pari muutakin merkittävää julkaisua. Tha Carter V ei varmastikaan
hätyyttele kolmososan asemaa hänen uransa menestyneimpänä levynä,
mutta oli kaupallisesti ihan kiva paluu.
Jess Glynne – Always in Between
US: #109
UK: #1, kultaa
Muutama vuosi sitten brittiartisti Jess
Glynne onnistui saamaan hieman hitintynkää myös Yhdysvalloissa,
mutta Always in Betweenin menestys on keskittynyt pitkälti
Britanniaan, jossa albumin kaikki kolme sinkkua ovat olleet top ten
-hittejä ja levy tätäkin kirjoitettaessa top 20:ssa
viikkolistoilla.
Andrea Bocelli – Sì
US: #1
US: #1
UK: #1, kultaa
Italialaistenori Andrea Bocelli
julkaisee uutta materiaalia sisältäviä levyjä harvoin –
edellisestä ehti kulua 14 vuotta – mutta silloin kun julkaisee, ne
menestyvät erittäin hyvin. Sìstä tuli Bocellin ensimmäinen
ykkönen sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa ja levy on tälläkin
hetkellä Britannian top tenissä ja Yhdysvalloissa top sadassa.
The Prodigy – No Tourists
US: -
UK: #1
Laajahkon fanikannan ansiosta The
Prodigyn pitkään pyöritelty uusi albumi No Tourist debytoi
Britannian listaykkösenä, vain pudotakseen nopeasti ulos top 40
-tasolta. Ihan Jack White -henkinen kaupallinen salamanisku se ei
sentään ole ollut, sillä levy vietti top sadassa toista kuukautta.
Yhdysvalloissa The Prodigy ei ole tällä vuosituhannella
kiinnostanutkaan enää juuri ketään, vaikka Fat of the Land
ylsi ykköseksi. Mutta se oli ysäriä se!
Metro Boomin – Not All Heroes Wear
Capes
US: #1
UK: #16
Metro Boomin oli tehnyt pari yhteislevyä muiden kanssa ennen ikiomaa debyyttialbumiaan, jolla vierailee räppäreitä 21 Savagesta Travis Scottiin. Albumilistan ykkössija tuli heppoisin lukemin ja vain parissa kuukaudessa Not All Heroes Wear Capes on valahtanut täysin ynnä muut -sijoille. Se on kuitenkin rap-tuottajan ensimmäinen ykkösalbumi, ei paha!
Metro Boomin oli tehnyt pari yhteislevyä muiden kanssa ennen ikiomaa debyyttialbumiaan, jolla vierailee räppäreitä 21 Savagesta Travis Scottiin. Albumilistan ykkössija tuli heppoisin lukemin ja vain parissa kuukaudessa Not All Heroes Wear Capes on valahtanut täysin ynnä muut -sijoille. Se on kuitenkin rap-tuottajan ensimmäinen ykkösalbumi, ei paha!
Muse – Simulation Theory
US: #12
UK: #1
Musen ura on kaupallisessa mielessä hiipunut hiljalleen, mutta Simulation Theoryn myötä siihen saatiin kunnon notkahdus: albumi on toistaiseksi viettänyt Britannian top 40.ssä vain kolme viikkoa. Notkahdusta indikoi myös se, että edellinen Musen levy meni Yhdysvalloissakin kärkeen, tämä 12:nneksi.
Kane Brown – Experiment
US: #1
UK: -
Hyvin amerikkakeskeisesti listoilla
menestyvä bro-country-tähti Kane Brown voisi ulkonäkönsä
puolesta olla Post Malonen veli. Experimentin ykköstila
Yhdysvaltojen albumilistalla ei ollut lainkaan yllätys, sillä
nimetön esikoisalbumi on sertifioitu platinalevyksi. Viikot top
tenissä jäivät uutudellakin kuitenkin toistaiseksi yhteen.
Michael Bublé – Love
US: #2
UK: #1, kultaa
Michael Bublé on Spotifyn mukaan
joulun suosituin artisti Christmas-levynsä (2011) ansiosta.
Christmas on tälläkin hetkellä top tenissä sekä Yhdysvaltojen
että Britannian albumilistalla. Sen jälkeen Bublén studiolevyt
ovat menestyneet laskevaa trendiä, mutta kuitenkin yhä erittäin
hyvin, kuten myös Love.
Mumford and Sons – Delta
US: #1
UK: #2, kultaa
Olen ristinyt Mumford and Sonsin
”indien Take Thatiksi”, mutta siinä missä Take That on aina
vain enemmän britti-ilmiö, Mumfordit saattavat olla suositumpia
Yhdysvalloissa kuin kotimaassaan. Ehkä he ovat ”indien U2”?
Take That – Odyssey
US: -
UK: #1, kultaa
Take Thatista puheen ollen: monia
saattaa yllättää, että yhtye on myynyt Britanniassa vuosina
2006–2018 merkittävästi enemmän levyjä kuin 1990-luvulla.
Vanhoja Take That -klassikoita uusina versioina esittelevä Odyssey
on ainoa yli sadan tuhannen viikossa Britanniassa päässyt albumi.
The 1975 – A Brief Inquiry Into
Online Relationships
US: #4
UK: #1
The 1975 on alkanut vasta viime aikoina
saada aikaan äänekästä kiinnostusta ystäväpiirissäni, minkä
vuoksi onkin aika jännittävää, että uutuudesta tullee heidän
heikoimmin menestynyt levynsä: sen toisen viikon listasijoitukset
olivat Britanniassa 33 ja Yhdysvalloissa 68. Levyltä tuskin irtoaa
samanlaista popklassikkoa kuin edellisen yhtä pitkänimisen levyn The Sound tai Somebody Else, joka
päätyi aikoinaan jopa Lorden coveroimaksi.
Meek Mill – Championships
US: #1
UK: #33
Meek Millin uusi albumi on loppuvuoden
rap-tapaus Yhdysvalloissa ja se on kuluttanut kolme ensimmäistä
listaviikkoaan kärkikaksikossa saavuttaen kultastatuksen todennäköisesti heti
tammikuun alussa. Ennustan pitkää listaikää!
XXXTentacion – Skins
US: #1
UK: #29
Kuolemalla mässäily turruttaa
nopeasti, mutta on silti yllättävää, että Xxxtentacionin uusi
albumi Skins on lähtenyt niinkin huonosti liikkeelle: sen
avausviikko oli Yhdysvalloissa lukemien valossa (139 000 kpl)
odotettua heikompi ja toisella viikolla levy romahti 17:nneksi.
Brittilistalla lopputulema näyttää vielä traagisemmalta.
Toisaalta, levystä ei paljon kerrottavaa ole kenellekään.
Kodak Black – Dying to Live
US: #1
UK: #74
US: #1
UK: #74
Ja aivan viimeisenä vielä vuoden
viimeinen uusi ykkönen, floridalaisräppäri Kodak Blackin
ensimmäinen kärkeen päässyt albumi Dying to Live. Levyn ykkössija
selittyy pitkälti isolla striimihitillä Zeze, ihan hauska nähdä
lohkeaako siltä vielä muita menestyssinkkuja Yhdysvaltojen Hot 100
-listalle, brittilistalle ei varmasti.
Kommentit
Lähetä kommentti