Millaisia tarinoita kätkeytyy albumilistojen ykkösiin vuonna 2018?

Erään ykkösalbumin kansi, mutta minkä?

En ole ehtinyt tai jaksanut kirjoitella blogiini viime aikoina työ- ja muiden kiireiden vuoksi, mutta toisaalta popmaailmassa ei ole Ariana Granden Thank U Nextin lisäksi juuri mitään tapahtunutkaan pariin kuukauteen ja Arianastakin olen jo tänä vuonna kirjoittanut.

Pyhien kunniaksi päätin kirjoittaa Yhdysvaltojen ja Britannian ykkösiksi päässeistä albumeista siitä näkökulmasta, että miten monella tavalla voi ansaita viikon huipulla. Mukana tekstissä ovat ne levyt, jotka saavuttivat tänä vuonna vain yhden ykkösviikon joko Yhdysvalloissa tai Britanniassa (tai molemmissa vain yhden). Esimerkiksi Post Malonen Beerbongs and Bentleys ei ole mukana, koska vietti Yhdysvalloissa kärjessä useamman viikon, vaikka jäikin Britanniassa yhteen.

Katsotaan siis millaisia tarinoita The Greatest Showmanin, Draken, A Star Is Bornin, Travis Scottin, Eminemin ja muiden varjossa listaykkösistä voi kertoa!

Ps. Lukekaa myös britti- ja jenkkilistoihin keskittyvää tiedotusluontoisempaa blogiani!



Camila Cabello – Camila
US: #1, platinaa
UK: #2, kultaa

Fifth Harmonysta eronnut Camila Cabello osui Havana-megahitillä todennäköisesti lähemmäs napakymppiä kuin enää koskaan tulevaisuudessa. Ensimmäiseltä sooloalbumilta saatiin vielä toinen todella iso hitti Never Be the Same, minkä ansiosta albumista tuli suhteellisen pitkäikäinen listamenestys. Tuorein single Consequences on tällä hetkellä Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla top 70:n huitteilla.

Fall Out Boy – Mania
US: #1
UK: #2

Koska Panic at the Disco (ks. alempana) on nykyisin kenties suositumpi kuin koskaan, ja Fall Out Boynkin edellinen albumi American Beauty/American Psycho pääsi platinatasolle Yhdysvalloissa, niin Maniasta odotettiin isoa menestystä. Toisin kuitenkin kävi: se kyllä debytoi kärkipäässä Atlantin molemmin puolin, mutta romahti toisella viikollaan Yhdysvalloissa 30:nneksi ja Britanniassa 16:nneksi. Isoja hittejä levyltä ei irronnut.

Migos – Culture II
US: #1, platinaa
UK: #4

Rap-trio Migosin uran toistaiseksi suurin hitti Bad and Boujee oli mukana ensimmäisellä Culture-albumilla eikä kakkososalta saatu läheskään saman tason menestystä. Muutaman pienemmän hitin, kuten Stir Fry ja Walk It Talk It, ansiosta albumi on kuitenkin sinnitellut Yhdysvaltojen listoilla niin, että se on vuosilistan kymppikärjessä, Britanniassa hyvin kaukana sieltä, vaikka viettikin yhdeksän viikkoa top 40:ssä.

Justin Timberlake – Man of the Woods
US: #1, kultaa
UK: #2

Justin Timberlaken odotetusta paluulevystä sukeutui eräs vuoden suurimmista listapettymyksistä. Fall Out Boyn tavoin se toki debytoi hyvin – tukena oli vielä Super Bowlin puoliaikashow – mutta kovin laajalti se ei kiinnostanut. Timberlaken onneksi Say Somethingista tuli hitti, ilman sitä lopputulos olisi ollut katastrofi. Nytkin top 40 -viikot jäivät molemmilla markkina-alueilla kahden käden sormilla mitattaviksi.

Logic – Bobby Tarantino II
US: #1, kultaa
UK: #13

Yhdysvaltalaisräppäri Logic on selvästi suurempi tähti kotimaassaan, vaikka hänellä on yksi top ten -single myös Britanniassa. Albumilistalla hän ei ole ikinä yltänyt Britanniassa top teniin. Yhdysvalloissa Bobby Tarantino II:sta tuli hänen toinen ykkösensä, mutta se hiipui tasaisesti: kuusi viikkoa top 20:ssa kuitenkin. Loppuvuodesta julkaistu YSIV-mixtape menestyi hivenen huonommin.

George Ezra – Staying at Tamara's
US: #68
UK: #1, tuplaplatinaa

George Ezra puolestaan on selvästi Kansainyhteisön tähti: hän on valtavan suosittu sekä Britanniassa että Australiassa. Staying at Tamara's on toistaiseksi saavuttanut vuoden suurimman ilmiön eli The Greatest Showman -soundtrackin puristuksissa vain yhden ykkösviikon Britanniassa, mutta on tälläkin hetkellä kakkosena sekä viikko- että vuosilistalla.

XXXTentacion – ?
US: #1, platinaa
UK: #3, kultaa

Kuolema on tunnetusti kaikkein vauhdikkain myynninedistäjä musiikkimaailmassa ja miamilaisen Xxxtentacionin ura lähti erityiseen nousuun sillä hetkellä, kun hänet ammuttiin viime keväänä. Kysymysmerkkilevy on toistaiseksi hänen suosituimpansa, kiitos Sad-hitin.


Jack White – Boarding House Reach
US: #1
UK: #5

Jack Whiten kolmatta sooloalbumia ei taida muistaa juuri kukaan, vaikka se debytoi ykkösenä Yhdysvalloissa ja viidentenä Britanniassa. Listaviikot top sadassa: Yhdysvalloissa kaksi, Britanniassa kolme. Yhdysvalloissa romahdus kärjestä 64:nneksi on listahistorian jyrkimpiä. Syynä ykkösdebyyttiin oli levyn myyminen keikkalippujen yhteydessä; aihe, johon palaamme vielä monta kertaa tässä tekstissä.

The Weeknd – My Dear Melancholy, (EP)
US: #1
UK: #3

EP-mittainen The Weeknd -tuotos My Dear Melancholy meni monelta ohi, eikä se pärjännyt listoilla lainkaan odotetusti Yhdysvaltojen ykkössijansa jälkeen. Top 40 -viikkoja kertyi vain yhdeksän, Britanniassa seitsemän. The Weekndiä pidetään tämän vuosituhannen menestyneimpänä artistina, joka ei ole yltänyt Britannian singlelistan kärkeen.

Kylie Minogue – Golden
US: #64
UK: #1, kultaa

Kylie Minogue käyttäytyy albumilistoilla hieman George Ezran tapaan: hänen suurimmat markkina-alueensa ovat Brittein saaret ja Australia. Golden on menestynyt Britanniassa hienosti yltäen vuosilistallakin top 40:ään. Yhdysvalloissa hänen suurin relevanssinsa jäi viime vuosikymmenelle ja ura on muutenkin ollut hyvin laikuttainen.

Cardi B – Invasion of Privacy
US: #1, tuplaplatinaa
UK: #5, kultaa

Cardi B on vuoden suurimpia popkulttuuritähtiä, mikä on heijastunut myös albumilistamenestykseen ennen muuta Yhdysvalloissa, jossa Invasion of Privacy on vuoden kymmenen suosituimman albumin joukossa vain yhdestä ykkösviikostaan huolimatta. Britanniassa hänen tiensä on ollut kivisempi muutamasta isosta hitistä, etenkin I Like It, huolimatta.

Jason Aldean – Rearview Town
US: #1, kultaa
UK: -

Kantriartistien menestys Britanniassa on hyvin vaihtelevaa ja Jason Aldean kuuluu siihen kastiin, joka ei pääse siellä listoille koskaan. Sen sijaan Yhdysvalloissa hän on tunnetuimpia kantritähtiä ja Rearview Town on pärjännyt erittäin hyvin ja kerännyt toistaiseksi 32 viikkoa top sadassa.

J. Cole – KOD
US: #1, platinaa
UK: #2

Striimaukset ovat auttaneet J. Colea saamaan rutkasti kappaleita Hot 100 -listalle, mutta hänen albumisuosionsa on hiljalleen hiipunut sitten huipun eli 2014 Forest Hills Driven jälkeen. Se on käymässä kolmatta miljoonaa, tuoreimmalle on tehnyt tiukkaa päästä platinarajankin eli miljoonan yli.

Arctic Monkeys – Tranquility Base Hotel and Casino
US: #8
UK: #1, kultaa

Arctic Monkeysin tuoreinta levyä pidetään epäkaupallisena, mutta silti bändin pudotus edellisen AM-levyn miljoonasta kappaleesta Britanniassa vain kultatasolle (eli yli sadan tuhannen) on valtava. Bändi nähdään ylipäätään eräänlaisena viime vuosikymmenen nostalgia-artistina, sillä heidän vanhemmat levynsä ovat tällä hetkellä Britanniassa jopa suositumpia kuin Tranquility Base Hotel and Casino.

BTS – Love Yourself: Tear
US: #1
UK: #8

BTS lukeutuu vuoden merkittävimpiin yhtyeisiin: heistä tuli ensimmäinen korealainen bändi, joka on yltänyt Yhdysvaltojen albumilistan kärkeen – ja vieläpä kahdesti, sillä Love Yourself: Tearin lisäksi Love Yourself: Answer ylsi ykköseksi syyskuussa. Se on ollut näistä kahdesta myös hivenen suositumpi.

Shawn Mendes – s/t
US: #1, kultaa
UK: #3

Muutaman viime vuoden aika yhdeksi maailman seuratuimmista poptähdistä noussut Shawn Mendes joutui tuoreimman albuminsa myötä toteamaan, että noste ei kestä ikuisesti: nimetön on hänen toistaiseksi heikoimmin menestynyt tuotoksensa albumilistoilla ja sen ainoaksi isommaksi hitiksi jäänee In My Blood.

Kanye West – ye
US: #1, kultaa
UK: #2

Kanye Westin seikkailut vuonna 2018 ovat olleet vähintään kummallisia, mutta on hän ehtinyt julkaista kourallisen uusia biisejäkin. Ikävä kyllä ne eivät kauheasti kiinnostaneet muita kuin hänen fanejaan ja Ye sukelsi listoilla hänen mittapuullaan melko nopeasti, mikä laajan fanikannan ansiosta riitti silti kultalevyyn Yhdysvalloissa, mutta sielläkin kolmannes levyn kulutuksesta tapahtui ilmestymisviikolla.


Dave Matthews Band – Come Tomorrow
US: #1
UK: -

Dave Matthews Bandin asema kiertueartistina Yhdysvalloissa on vahva, mutta heidän ensimmäinen studioalbuminsa kuuteen vuoteen jäi listoilla täysin tussahdukseksi: kiertuelippukaupan ansiosta Come Tomorrowia kulutettiin viikossa myynniksi muutettuna 292 000 kpl, mutta sen jälkeen ei juuri mitään. Listasijoitukset top 100 -tasolta ovat 1-25-24-35-85. Mutta kiertueelta ja vanhojen hittien soittamisestahan ne rahat tulevat!

5 Seconds of Summer – Youngblood
US: #1
UK: #3

5 Seconds of Summerin Youngblood-kappale lukeutuu ensikuulemalta sarjaan ”pakko tulla hitti” ja niinhän siitä tulikin: se ylsi top teniin sekä Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla että Britannian singlelistalla. Biisin ansiosta emoalbumin listaurakin pidentyi mukavasti ja kultaraja menee rikki Yhdysvalloissa aivan lähiaikoina. Youngblood ei silti ole australialaisyhtyeen suosituin albumi, se titteli annetaan toistaiseksi nimettömälle esikoisalbumille (2014), joka ylsi vuosilistan top 40:ään sekä Yhdysvalloissa että Britannissa.

Panic! at the Disco – Pray for the Wicked
US: #1, kultaa
UK: #2

Fall Out Boyn yhteydessä mainittu Brendon Urien sooloprojektiksi muovautunut Panic at the Disco on hiteissä mitaten uransa huipulla: High Hopes -sinkku ylsi juuri Hot 100 -listan viidenneksi, joka on bändin uran paras sijoitus. Pray for the Wickedin lopullisesta menestyksestä on vielä vaikea sanoa mitään, paitsi että hyvältä näyttää. Edellinen albumi Death of a Bachelor on saavuttanut Yhdysvalloissa platina- ja Britanniassa kultastatuksen.

Ariana Grande – Sweetener
US: #1, platinaa
UK: #1, kultaa

Ariana Grande on toistaiseksi luonut maineensa poptähtenä ennen kaikkea yksittäisten hittien kautta, mutta varsinkin Britanniassa hänen vanhemmat albuminsa My Everything ja Dangerous Woman ovat reaktiivisesti keränneet paljon kuunteluita etenkin Manchesterin tragedian jälkeen: molemmilla on tasaisesti 68 viikkoa top 75:ssä. Tuore jättihitti Thank U Next ei ole Sweetenerillä, mutta silti levy on tälläkin hetkellä top 40:ssä sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa.


Paul McCartney – Egypt Station
US: #1
UK: #3

Vanha kunnon Macca pääsi keikkalippukytkyjen ansiosta Yhdysvaltojen albumilistan kärkeen tänä syksynä ensimmäisen kerran sitten Tug of Warin (1982). Kovin pitkäikäisestä listamenestyksestä ei voida Egypt Stationin yhteydessä puhua, sillä se palasi juuri jenkkilistalle kuudenneksi viikoksi ja Britanniassa koossa on viisi viikkoa.

Carrie Underwood – Cry Pretty
US: #1, kultaa
UK: #16

Carrie Underwood taas on niitä kantriartisteja, jotka nauttivat merkittävää suosiota myös Euroopassa. Hänen kiertueensa ulottuvat joskus Pohjoismaihin asti, eivät tietenkään toki Suomeen. Cry Prettystä tuli Underwoodin neljäs ykkönen Yhdysvalloissa.

Brockhampton – Iridescence
US: #1
UK: #20

Brockhamptonin Iridescence on varmasti jo nyt eräs vuoden unohdetuimpia ykkösiä, sillä se vietti Yhdysvaltojen albumilistan top sadassa vain kaksi viikkoa! Ylipäätään levyn listamenestys on ollut omalla tavallaan hämmästyttävää: millään markkina-alueella listaviikkoja ei ole kolmea enempää neljästä top ten -sijoituksesta huolimatta. Hyvä tuuri julkaisuviikon suhteen ja nopeasti toimiva fanikanta ovat tehokas yhdistelmä!

Rod Stewart – Blood Red Roses
US: #62
UK: #1, kultaa

Rod Stewart oli The Great American Songbook -sarjansa ansiosta viime vuosikymmenen suosituimpia albumiartisteja angloamerikkalaisessa maailmassa, mutta uudella alkuperäismusiikilla hänen suosionsa keskittyy enemmän Brittein saarille, jossa Blood Red Rosesilla ei ole ollut mitään ongelmaa yltää vuosilistallakin top 20 -tasolle.

Lil Wayne – Tha Carter V
US: #1, platinaa
UK: #5

Lil Waynen odotettu jatko-osa Tha Carter -sarjalle avasi Yhdysvalloissa tietenkin hienosti, mutta ”joutui” tähän juttuun sen vuoksi, että seuraavalla viikolla ilmestyi A Star Is Born -soundtrack ja pari muutakin merkittävää julkaisua. Tha Carter V ei varmastikaan hätyyttele kolmososan asemaa hänen uransa menestyneimpänä levynä, mutta oli kaupallisesti ihan kiva paluu.

Jess Glynne – Always in Between
US: #109
UK: #1, kultaa

Muutama vuosi sitten brittiartisti Jess Glynne onnistui saamaan hieman hitintynkää myös Yhdysvalloissa, mutta Always in Betweenin menestys on keskittynyt pitkälti Britanniaan, jossa albumin kaikki kolme sinkkua ovat olleet top ten -hittejä ja levy tätäkin kirjoitettaessa top 20:ssa viikkolistoilla.

Andrea Bocelli – Sì
US: #1
UK: #1, kultaa

Italialaistenori Andrea Bocelli julkaisee uutta materiaalia sisältäviä levyjä harvoin – edellisestä ehti kulua 14 vuotta – mutta silloin kun julkaisee, ne menestyvät erittäin hyvin. stä tuli Bocellin ensimmäinen ykkönen sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa ja levy on tälläkin hetkellä Britannian top tenissä ja Yhdysvalloissa top sadassa.


The Prodigy – No Tourists
US: -
UK: #1

Laajahkon fanikannan ansiosta The Prodigyn pitkään pyöritelty uusi albumi No Tourist debytoi Britannian listaykkösenä, vain pudotakseen nopeasti ulos top 40 -tasolta. Ihan Jack White -henkinen kaupallinen salamanisku se ei sentään ole ollut, sillä levy vietti top sadassa toista kuukautta. Yhdysvalloissa The Prodigy ei ole tällä vuosituhannella kiinnostanutkaan enää juuri ketään, vaikka Fat of the Land ylsi ykköseksi. Mutta se oli ysäriä se!

Metro Boomin – Not All Heroes Wear Capes
US: #1
UK: #16

Metro Boomin oli tehnyt pari yhteislevyä muiden kanssa ennen ikiomaa debyyttialbumiaan, jolla vierailee räppäreitä 21 Savagesta Travis Scottiin. Albumilistan ykkössija tuli heppoisin lukemin ja vain parissa kuukaudessa Not All Heroes Wear Capes on valahtanut täysin ynnä muut -sijoille. Se on kuitenkin rap-tuottajan ensimmäinen ykkösalbumi, ei paha!

Muse – Simulation Theory
US: #12
UK: #1

Musen ura on kaupallisessa mielessä hiipunut hiljalleen, mutta Simulation Theoryn myötä siihen saatiin kunnon notkahdus: albumi on toistaiseksi viettänyt Britannian top 40.ssä vain kolme viikkoa. Notkahdusta indikoi myös se, että edellinen Musen levy meni Yhdysvalloissakin kärkeen, tämä 12:nneksi.

Kane Brown – Experiment
US: #1
UK: -

Hyvin amerikkakeskeisesti listoilla menestyvä bro-country-tähti Kane Brown voisi ulkonäkönsä puolesta olla Post Malonen veli. Experimentin ykköstila Yhdysvaltojen albumilistalla ei ollut lainkaan yllätys, sillä nimetön esikoisalbumi on sertifioitu platinalevyksi. Viikot top tenissä jäivät uutudellakin kuitenkin toistaiseksi yhteen.

Michael Bublé – Love
US: #2
UK: #1, kultaa

Michael Bublé on Spotifyn mukaan joulun suosituin artisti Christmas-levynsä (2011) ansiosta. Christmas on tälläkin hetkellä top tenissä sekä Yhdysvaltojen että Britannian albumilistalla. Sen jälkeen Bublén studiolevyt ovat menestyneet laskevaa trendiä, mutta kuitenkin yhä erittäin hyvin, kuten myös Love.

Mumford and Sons – Delta
US: #1
UK: #2, kultaa

Olen ristinyt Mumford and Sonsin ”indien Take Thatiksi”, mutta siinä missä Take That on aina vain enemmän britti-ilmiö, Mumfordit saattavat olla suositumpia Yhdysvalloissa kuin kotimaassaan. Ehkä he ovat ”indien U2”?

Take That – Odyssey
US: -
UK: #1, kultaa

Take Thatista puheen ollen: monia saattaa yllättää, että yhtye on myynyt Britanniassa vuosina 2006–2018 merkittävästi enemmän levyjä kuin 1990-luvulla. Vanhoja Take That -klassikoita uusina versioina esittelevä Odyssey on ainoa yli sadan tuhannen viikossa Britanniassa päässyt albumi.

The 1975 – A Brief Inquiry Into Online Relationships
US: #4
UK: #1

The 1975 on alkanut vasta viime aikoina saada aikaan äänekästä kiinnostusta ystäväpiirissäni, minkä vuoksi onkin aika jännittävää, että uutuudesta tullee heidän heikoimmin menestynyt levynsä: sen toisen viikon listasijoitukset olivat Britanniassa 33 ja Yhdysvalloissa 68. Levyltä tuskin irtoaa samanlaista popklassikkoa kuin edellisen yhtä pitkänimisen levyn The Sound tai Somebody Else, joka päätyi aikoinaan jopa Lorden coveroimaksi.

Meek Mill – Championships
US: #1
UK: #33

Meek Millin uusi albumi on loppuvuoden rap-tapaus Yhdysvalloissa ja se on kuluttanut kolme ensimmäistä listaviikkoaan kärkikaksikossa saavuttaen kultastatuksen todennäköisesti heti tammikuun alussa. Ennustan pitkää listaikää!

XXXTentacion – Skins
US: #1
UK: #29

Kuolemalla mässäily turruttaa nopeasti, mutta on silti yllättävää, että Xxxtentacionin uusi albumi Skins on lähtenyt niinkin huonosti liikkeelle: sen avausviikko oli Yhdysvalloissa lukemien valossa (139 000 kpl) odotettua heikompi ja toisella viikolla levy romahti 17:nneksi. Brittilistalla lopputulema näyttää vielä traagisemmalta. Toisaalta, levystä ei paljon kerrottavaa ole kenellekään.


Kodak Black – Dying to Live
US: #1
UK: #74

Ja aivan viimeisenä vielä vuoden viimeinen uusi ykkönen, floridalaisräppäri Kodak Blackin ensimmäinen kärkeen päässyt albumi Dying to Live. Levyn ykkössija selittyy pitkälti isolla striimihitillä Zeze, ihan hauska nähdä lohkeaako siltä vielä muita menestyssinkkuja Yhdysvaltojen Hot 100 -listalle, brittilistalle ei varmasti.






Kommentit