Alkusyksyn kiinnostavimpia keskusteluja
suomalaisessa sosiaalisessa mediassa on virinnyt Ed Sheeranin ensi
kesän loppuunmyytyjen keikkojen ympärille. Sheeran esiintyy ensi
heinäkuussa Helsingissä Malmin lentokentällä kahtena iltana
yhteensä noin 120 000 ihmiselle.
”Kuka Ed Sheeran? Ikinä kuullutkaan,
ainakaan tietääkseni.” Tai: ”miten tuollainen
kitaranrämpyttelijä voi olla suosittu?”
Yritin hieman käsitellä Ed Sheeranin
viimevuotisen Divide-albumin popmediassa herättämiä reaktioita
viime keväänä kirjoittamassani esseessä, joka julkaistiin
Rumba-lehdessä.
Siinä merkkimäärä tuli nopeasti
vastaan, mutta en lainkaan osannut aavistaa, että Ed Sheerania ei
suomalaisen kulttuuriväen keskuudessa juuri oikeasti edes tunneta.
Miten on mahdollista, että esimerkiksi Spotifyn kymmenvuotisen
historian suosituimman kappaleen tehneen, ja vain kolmella albumilla toiseksi suosituimmaksi nousseen artistin kohdalla pitää kysyä ”kuka”?
Rumban päätoimittaja Jukka Hätinen kirjoitti keikkalippusuosion jälkeen, että ”Sheeranin keikan
käsittely osoitti, että musaporukoista löytyy samanlaisia omalla
tietämättömyydellään brassailijoita kuin ajan henkeen tuntuu
muutenkin kuuluvan."
Muistan, että joskus ammoisina aikoina
ihasteltiin, miten upeaa on, jos artisti tekee musiikkinsa ja esittää
sitä lavalla yksin itse. (Kaikkein pahinta vielä 1990-luvulla oli,
jos oli nainen ja tanssi!) Sheeran tekee juuri näin: hän esitti toissatalvena Grammy-gaalassa megahittinsä Shape of You täysin yksin
soittaen lavalla kaikki vähäiset laitteet ja instrumentit.
Maailman suosituin muusikko soittaa kitaraa – rockin kuolemaa valittava kulttuurieliitti ei hyväksy tällaista lainkaan!
Minulla ei ole mitään vedenpitävää teoriaa siitä, miten Sheeran on joko onnistunut välttämään niin monen popkulttuuria muuten kuluttavan ihmisen haavin tai suututtamaan heidät kaikki nämä vuodet (hänen ensimmäinen iso brittihittinsä The A Team julkaistiin vuonna 2011), mutta esitän yhden. Se perustuu siihen, että taito kirjoittaa melodisesti iskeviä kappaleita ja esittää musiikkia on jo kauan ollut toissijaista ja yhdentekevää. Entistä enemmän kiinnitetään huomiota mitä artistin ympärillä tapahtuu, mitä hän sanoo ja ennen kaikkea, kenet häneen voi assiosioida. Koska Ed Sheeran ei ole muuta kuin Ed Sheeran laulamassa Ed Sheeranin tekemiä kappaleita rakkaudesta, niin hän ei ole mikään event, tapaus, eikä edes ennätyksellisiä striimauslukuja jakseta seurata urheilutulosten tapaan.
Osansa voi olla myös sillä, että Sheeran on tylsä britti, sillä brittiläistä popmusiikkia ei ole koskaan tunnettu otsikoita sylkevästä kantaaottavuudestaan vaan ennemminkin estetiikastaan, laulunkirjoittamisesta ja tilannetajustaan. Sheeran on täysin luontevaa jatkumoa yhtäältä esimerkiksi Van Morrisonin lauluntekijäperinteelle ja toisaalta James Bluntin ja Robbie Williamsin viihdyttäjätyypille. Eikä hän ole tokikaan ainoa: jokainen brittilistoja seurannut osaa nimetä George Ezran, Paolo Nutinin ja Rag'n'Bone Manin kaltaisia artisteja, jotka ovat breikanneet Sheeranin vanavedessä tai ennen häntä.
Moni ei sen sijaan tiedä, että
Sheeran on vahvasti oman tiensä kulkija – pikemminkin trendien
luoja kuin perässähiihtäjä: hän levyttää alternative-lafkana
tunnetulle Asylumille ja sai alkujaan huomiota grime-piireissä
tekemällä EP:n esimerkiksi Wileyn, Ghettsin ja Jmen kanssa sekä
lämmittelemällä Examplea kiertueella. Varsinkin ensimmäisillä
levyillään hän räppäsi hyvin paljon.
Britanniassa Sheeran on täysin kansallissankari: hänen jokaista kolmea albumiaan on myyty (tai kulutettu myynniksi muutettuna) joko vähän yli tai alle kolme miljoonaa kappaletta. Vertailun vuoksi: Robbie Williamsin uran suosituinta albumia I've Been Expecting You (1998) on myyty Britanniassa suunnilleen saman verran kuin Sheeranin vähiten suosittua (+, 2011).
Kukaan ei kysy Robbie Williamsin kohdalla, että "kuka?" ja "Miksi minun pitäisi hänet tietää?".
Britanniassa Sheeran on täysin kansallissankari: hänen jokaista kolmea albumiaan on myyty (tai kulutettu myynniksi muutettuna) joko vähän yli tai alle kolme miljoonaa kappaletta. Vertailun vuoksi: Robbie Williamsin uran suosituinta albumia I've Been Expecting You (1998) on myyty Britanniassa suunnilleen saman verran kuin Sheeranin vähiten suosittua (+, 2011).
Kukaan ei kysy Robbie Williamsin kohdalla, että "kuka?" ja "Miksi minun pitäisi hänet tietää?".
Sheeranissa ja niin
ikään indie-taustaiselle yhtiölle levyttävässä Adelessa on aika paljon samaa: he ovat breikanneet suunnilleen samoihin
aikoihin ja nousseet todella suuriksi tähdiksi myös Yhdysvalloissa,
mutta ero on siinä, että Adele on virtuoosi lavalla ja
tulkitsijana, Sheeran studiossa.
Sheeran on tarkasti lävistänyt kaikki
mahdolliset musiikkia kuuntelevat ihmisryhmät – paitsi ne, jotka
eivät niinkään kuuntele musiikkia kuin analysoivat sitä. Sillä
loppujen lopuksi Sheeranin musiikissa ei ole juuri analysoitavaa,
vaan se on mitä primitiivisintä: artisti laulaa ja soittaa ja
yleisö kuuntelee ja laulaa mukana.
Kommentit
Lähetä kommentti