![]() |
Lorde sivuutettuna Grammy-gaalassa. |
Vuotuiset Grammy-palkinnot jaettiin sunnuntaina New
Yorkissa, ja totta kai väärät artistit voittivat.
Aiheesta on kirjoitettu monenlaisia tekstejä – Pitchfork jopa huomioi, keitä EI huomioitu jokavuotisessa RIP-tribuuttiesityksessä – mutta tässä vielä yksi.
Aiheesta on kirjoitettu monenlaisia tekstejä – Pitchfork jopa huomioi, keitä EI huomioitu jokavuotisessa RIP-tribuuttiesityksessä – mutta tässä vielä yksi.
Grammyjen ongelma on, että organisaatio ei enää pysy mukana
musiikin kehityksessä. Organisaatio, joka on tajunnut aikoinaan palkita Lauryn
Hillin The Misseducation of Lauryn Hill -albumin (1998) vuoden levynä, ei enää viime vuonna,
kun lähestulkoon koko muu maailma rakasti voimaannuttavia ja yhteiskunnallisesti
kantaaottavia artisteja, osannut asettaa Beyoncén tärkeintä ja yleisesti
parhaaksi miellettyä Lemonade-albumia Adelen toiseksi tai kolmanneksi parhaan
albumin 25 edelle. Jopa Adele itse oli sitä mieltä, että päätös oli väärä.
Grammyistä keskusteltaessa saatetaan usein unohtaa se, että
kyseessä ovat äänitealan palkinnot, eivät kriitikoiden palkinnot. Niinpä on
tavallaan järjetöntä kysyä, miksi Ed Sheeran on ehdolla: hän on ehdolla, koska
hän on ammattitaitoinen artisti, joka tekee suosittua musiikkia. Sen sijaan voi
kysyä, miksi Grammyissä ei juuri KOSKAAN visiota aseteta ammattimaisuuden ja
suosion edelle? Sama puute on myös kotimaisessa Emma-gaalassa ja jossain
määrin myös brittiläisessä BRIT Awards -tilaisuudessa.
Kyse on tilaisuuksien asemasta. Ne mielletään
tilaisuuksiksi, joissa palkitaan paras musiikki. Sitä ne eivät kuitenkaan juuri
koskaan kykene olemaan: usein palkittu musiikki on hyvää, mutta harvoin parasta
tai edes etäisesti merkittävintä. Ja tämä on ongelmallista. Bruno Marsin 24K Magic on mainio
levy, mutta se ei ole yhteiskunnallisesti yhtä merkittävä levy kuin Kendrick Lamarin
Damn. Alessia Cara on mainio artisti, mutta ei alalle yhtä merkittävä tulokas
kuin SZA.
Oma lukunsa on Grammy-organisaation tapa suosia
miesartisteja. Vuosi 2017 oli naisille hiteissä mitaten hieman normaalia
vaisumpi, mutta ne, jotka tekivät merkittäviä levyjä, tekivät erinomaiset
levyt: mm. SZA, Lorde, Lady Gaga (Joanne ilmestyi syksyllä 2016, mutta oli tänä
vuonna ehdolla), St. Vincent ja Kesha. Heillä oli levyillään myös selkeä visio
ja viesti.
Näistä vain Lorden Melodrama pääsi vuoden albumin
kategoriaan ja hänkin kummallisesti olematta ehdolla missään genrekategoriassa,
jolloin periaatteessa pärjääminen oli poissuljettua. Grammy-pomo Neil Portnow
antoi Varietylle järkyttävän lausunnon, jossa hän sanoi, että ”naisten pitää
parantaa”.
Tämä siis gaalassa, jossa palkitaan Bruno Mars perushyvästä Bruno Marsin levystä ja jota
edeltäneessä gaalassa Adele oli kysynyt kymmenien miljoonien tv-katsojien edessä
suoraan, että mitä Beyoncén pitää tehdä, että hänet palkitaan.
Tänä vuonna Lordea ei myöskään kutsuttu esiintymään gaalaan,
kun kaikki muut vuoden albumi -sarjan ehdokkaat esiintyivät. Tässä saattoi
vaikuttaa Live Nationin ja AEG:n välinen kilpailutilanne. New Yorkissa suurin
osa gaalan artisteista oli Live Nationin artisteja, kun taas AEG:n edustamat
artistit, kuten Lorde, saivat todella vähän ruutuaikaa. Ed Sheeran saattoi
jäädä pois tilaisuudesta, koska ei AEG:n artistina päässyt esiintymään, eikä
siksi, ettei ollut ehdolla tärkeimmissä kategorioissa.
Sen sijaan Live Nation raahasi lavalle Stingin, kahdesti (!) esiintyneen U2:n ja jopa Dave Chappellen, puhumattakaan ehdokkainakin olleista
Kendrick Lamarista, Lady Gagasta ja Pinkistä.
Jos gaala tuntui väkisin puserretulta pakkopullalta, niin se
saattoi ollakin sitä. Pientä foliohattuilua toki, mutta kiinnostavaa.
Joka tapauksessa Grammyt, ja musiikkipalkinnot yleensäkin,
ovat tällä hetkellä vaarassa luisua lopullisesti merkityksettömyyden mustaan
aukkoon. Kyse on rakenteellisen vanhoillisuuden ja misogynian lisäksi organisaatioiden
jähmeydestä ja hitaudesta aikana, jolloin itse musiikkibisnes etenee
vauhdikkaammin kuin koskaan.
Lemonade on Beyoncen huonoin levy. :D
VastaaPoista