Miksi Emmat ovat vähän hjmm hjmm?

Remu Aaltonen kaupitteli aikoinaan Erikois-Emmaansa. 

Musiikkituottajat ry julkisti listan Emma-palkintoehdokkaista tänään. Mitään valtavia yllätyksiä listoilla ei ole (paitsi ikuinen WTF eli Sunrise Avenue), mutta yhä ne samat kysymykset kuin aina ennenkin:

1. Miksi pitää erikseen palkita nais- ja miessolisti? Grammyissa ei erottelua ole ollut kuuteen vuoteen, saati nuorisogaaloissa kuten MTV Video Music Awards -tilaisuudessa.

2. Miksi vain major-levy-yhtiöiden (Sony, Warner, Universal) artistit kelpaavat pääkategorioihin ehdolle ja muille jää kädenojennukseksi järjetön ”Kriitikoiden valinta” -kategoria, jonka vahvuus vain alleviivaa, että monen muun kategorian levyt ovat täyttä p*skaa?

Emma-gaalaa käsitellään mediassa usein TOTUUTENA siitä, millaista musiikkia Suomessa tehdään ja kuunnellaan, mutta oikeasti se on vain Musiikkituottajien jäsenten kättelytilaisuus. Siksi on hyvin vaikeaa suhtautua siihen vakavasti.

Emma-gaala pitää käsittääkseni esikuvanaan brittiläistä Brit Awards -tilaisuutta, mutta kun tarkkaillaan, millaiset levyt ja artistit ovat ehdolla, niin gaaloilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Esimerkiksi viime vuonna Brit Awards -tapahtumassa vuoden albumiksi olivat ehdolla David Bowien Blackstar, The 1975:n I Like It When You Sleep for You Are So Beautiful yet So Unaware of It, Kanon Made in the Manor, Michael Kiwanukan Love and Hate ja Skeptan Konnichiwa.

Suomessa vuoden albumiksi olivat ehdolla Vesalan nimetön (voittaja), Evelinan 24K, Lauri Tähkän Vien sut täältä kotiin, Sannin nimetön ja Stam1nan Elokuutio. Ei katastrofaalisia, mutta mielikuvituksettomia ja Evelinan ja Tähkän osalta jopa perustelemattomia. 

Onko Emma Gaala ennemminkin Hjmma Gaala?  

Kommentit