Palvoin, tietenkin.
On surullista tajuta, ettei The Girlie
Show’ta uskaltaisi tuskin kukaan tuoda lavalle tänä päivänä arvostelijoiden
pelossa. Madonna on naisen aseman suhteen yhä popin suurin ja kaunein ja paras
esitaistelija, ja hämmennyin, miten vähän asiat ovat käytännössä edenneet popin
tasa-arvon suhteen. Tämä tuli mieleeni seuratessani Katy Perryn uuden
Witness-albumin julkaisurumbaa. Siinä on tehty muutamia strategisia virheitä,
joista ei tässä sen enempää, mutta ällistyttävintä on ollut se, millaiset
paineet Perryä kohtaan on asetettu.
Katheryn Hudson huomasi, että hänen
artistiminänsä Katy Perry voisi olla muutakin kuin Max Martinin ja Dr. Luken
takuuvarmojen kertosäkeiden laulaja. Prosessista syntynyt Witness-albumi
esittää Perryn ensimmäistä kertaa laajemmin aktiivisena, omaa itseään ja
maailmaa tutkivana subjektina, jonka ajatus ei lopu siihen, että kappale
vaihtuu.
Hän ei ole onnistunut albumillaan aivan
kaikessa, mutta ilmentää virheitä tehdessäänkin inhimillisyyttä, empatiaa ja yhteiskunnallista
ajattelua enemmän kuin kolme brunomarsia ja kuusi justinbieberiä yhteensä. Nämä miehet keskittyvät usein musiikissaan joko teknisiin yhdentekevyyksiin, naisten
piirittämisestä laulamiseen tai omien ongelmiensa voivotteluun. Naisille
asetetaan rima paljon ylemmäs: heidän odotetaan ratkovan kappaleissa sekä omat
ongelmansa että muiden ja vielä keksivän jotain uutta imagonsa ja tyylinsä
suhteen ja he myös tekevät levyjä näistä lähtökohdista.
Siinä pelissä on äärimmäisen helppo tehdä
”vääriä” ratkaisuja. Perryä on syytetty siitä, että hänellä ei ole lihaksia
muuttua ”varteenotettavaksi” artistiksi. Lady Gagan Joanne-albumi oli monien
mielestä huono, koska se oli erilainen kuin Lady Gagan aiemmat levyt. Hulluja
molemmat, yksi leikkautti hiuksensa lyhyeksi ja toinen alkoi esittää kantrilaulajaa.
Nämä, yleensä mies-, kriitikot eivät
välttämättä näe valtavaa ammattitaitoa ja näkemyksellisyyttä, jota artistit
edustavat taiteessaan. Tuomalla jotain uutta raivaavat aina tietä: joko
onnistumalla ja aloittamalla trendin tai epäonnistumalla, mutta keksien
seuraavaksi uusia tapoja ilmaista itseään. Bandwagonismi puree: trendikkään
artistin tekemisiä on helppo ylistää ja onnistumisen jälkeen aiemmat virheetkin
muuttuvat vain muistutukseksi inhimillisyydestä. Epäonnistuneen naispopparin
pitäisi suunnilleen unohtaa olemassaolonsa tai ainakin musiikin tekeminen.
Rakastan monia naisartisteja, koska heidät
on musabisneksen kovassa koulussa koulittu kestämään kritiikkiä. Heidän on
pakko olla luovia pärjätäkseen. Heidän on pakko inspiroida. Jos olet Katy
Perry, Lady Gaga tai Madonna, sinun on pakko menestyä. Jos levysi myy puolet
vähemmän kuin edellinen olet epäonnistunut paitsi muusikkona, niin myös
ihmisenä ja ennen kaikkea naisena, kun et osannut konseptoida itseäsi tarpeeksi
hyvin ja tukkakin on lyhyt tai vaatteet vääriä.
Vaikka maailma on paperilla tasa-arvoisempi
kun The Girlie Show’n aikaan niin naispopparit on ahdettu yhä tiukempaan
lokeroon, josta on pakko pelastaa popmaailma jokaisella levyllä. Siinä he eivät
aina onnistu, mutta kuin sivutuotteena samalla he kuitenkin saavat aikaan
paljon sellaista, mistä omaan itsesääliinsä tukehtuneet edsheeranit ja draket
voivat vain unelmoida, jos jaksaisivat.
Voisiko muistaa tämän ensi kerralla, kun
kritisoidaan Katy Perryn hiustyyliä tai Madonnan vaatevalintoja? He saattavat
näet olla popin suurimpia visionäärejä.
Kommentit
Lähetä kommentti