Viestejä Lady Gagan maailmasta eli Chromatican viisi riipaisevinta sanoituspätkää

Lady Gagan Chromatica-albumin kuvastoa. 


Olen julkisestikin valtava Lady Gaga -fani, joten mitään objektiivista analyysiä uudesta Chromatica-albumista minulta ei saa. 

Sen sijaan ajattelin kirjoittaa Chromatica-levyn sanoituksista. Albumi on Gagan henkilökohtaisin ja myös melankolisin yhdessä The Fame Monsterin (2009) kanssa. Sen kappaleet ovat myös syntyneet samalla tavalla nopeasta inspiraatiosta ja sen kummempia miettimättä. Gaga avaa prosessia Zane Lowen mahtavassa tunnin mittaisessa haastattelussa.

Chromatican sanoitukset ovatkin heti ensikuulemalta ehtaa spontaania Gagaa ja fanille merkittävin osa albumia. Levy alkaa synkästä tilanteesta – Gaga on vajonnut traumojensa ja masennuksensa syövereihin. Alicen ensimmäinen varsinainen lyriikanpätkä kuuluu ”Could you pull me out of this alive?”. Levy etenee hätähuudosta erilaisten vaiheiden kautta Babylonin riemastuttavaan ja vapauttavaan catwalk-kävelyyn, jossa traumat on, jos ei voitettu, niin ainakin käsitelty: ”Battle for your life, Babylon!”

Välillä ehditään kuulla vaikka mitä. Seuraavat viisi sanoituskohtaa ovat fanina minun näkökulmastani kaikkein tärkeimpiä ja riipivimpiä. 

Before there was love there was silence
(Sine from Above)
Chromatica on rakkauden abstrakti planeetta, joka rakentuu äänistä ja musiikista ja täten koko levyn keskus on tämä Sine from Aboven kaunis ajatus siitä, miten ääni ja musiikki luovat rakkautta ympärilleen.

”Psychologically, it's something that I can't explain
Scratch my nails into the dirt to pull me out okay”
(Replay)
Replay on kappale nuorena raiskatuksi joutuneen Gagan traumoista, jotka ovat kuitenkin osoittautuneet hänelle parantumisprosessissa luovuuden lähteeksi vuosien varrella. Kappaleessa viitataan myös The Fame Monster -levyn hirviöteemoihin. Biisi tulee levyllä paljon myöhemmin kuin samaa teemaa käsittelevä Alice, joka on levyn tanssin ja musiikin parantavan voiman lähtöpiste, ja siinä on myös analyyttisempi ja hyväksyvämpi sävy.

”You love the paparazzi, love the fame
Even though you know it causes me pain”
(Fun Tonight)
Fun Tonightilla Gaga laulaa tyytymättömyydestään elämäänsä ja masennuksestaan ja siitä, miten hänen ystävänsä yrittivät piristää häntä ja viedä ulos juhlimaan. Piikki osuu Gagan ex-
kihlattuun Christian Carinoon, jonka kanssa Gaga paparazzattiin huomattavasti normaalia useammin. Ja tottakai, Paparazzi on The Fame -albumin (2008) hitti.

”I'd rather be dry but at least I'm alive”
(Rain on Me)
Ison hittisinglen Rain on Men sade on tietenkin metafora kyyneleille ja itkemiselle, mutta myös alkoholille, jonka liikakäyttö oli Gagalle ongelma. Hän ei vieläkään elele selvin päin, mutta on ilmeisesti myös hyväksynyt alkoholin ja muiden päihteiden käytön osana epätäydellisyyttään ihmisenä. Gaga on ylipäätään laulanut päihteistä hyvin usein, käytännössä jokaisella albumillaan. Säe on monitulkintainen, sillä se voi kuuntelijasta riippuen viitata melkein mihin tahansa suureen koettelemukseen elämässä.

”Wish I laughed and kept the good friendships
Watch life, here I go again”
(911)
Olantsapiini-nimisen psykoosilääkkeen vaikutuksesta hätätilanteessa kertova 911 muodostaa Fun Tonightin kanssa parivaljakon, joissa Gaga turhautuu siihen, ettei kykene pitämään yllä normaaleja ihmissuhteitaan psyykkisten sairauksiensa ja traumojensa vuoksi. 

Kommentit