Enkelten kaupungin tuhkimotarina eli miten Miley Cyrus auttoi Alman uran uudelle tasolle

Kuva Don't Call Me Angel -videosta.

Jos joku ei satu tietämään, Alma on ollut mukana kirjoittamassa eilen julkaistua uuden Charlie's Angels -elokuvan soundtrack-kappaletta Don't Call Me Angel. Sen esittävät Ariana Grande, Miley Cyrus ja Lana Del Rey. Biisin videota on katsottu tätä kirjoitettaessa 29 miljoonaa kertaa ja se on kerännyt Spotifysta vuorokaudessa yli seitsemän miljoonaa kuuntelua.

On syytä olettaa, että kappaleen idea ja sanoitus on mitä suurimmilta osin lähtöisin nimenomaan Alman ja Cyrusin puolelta, sillä se kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin Mother's Daughter, joka julkaistiin Cyrusin kesäisellä She Is Coming -EP:llä. Lopullinen tuotanto lienee taas tehty Ariana Grandea silmällä pitäen, sillä muut taustavaikuttajat Ilya Salmanzadeh, Savan Kotecha ja Max Martin tunnetaan Granden taustalta eivätkä he ole tehneet aiemmin kappaleita Cyrusille tai Del Reylle.

Sonyn tärkeimpiin artisteihin kuuluva Cyrus on ollut Alman lauluntekijäuralle todellinen onnenpotku. Heidän kaksi aiempaa yhteistyösinkkuaan Mother's Daughter ja Slide Away ovat heittämällä kaksi suurinta suomalaisen lauluntekijän kirjoittamaa hittiä Yhdysvalloissa, missä suomalaisen artistin tai lauluntekijän pääseminen Hot 100 -listalle ylipäätään on ollut äärimmäisen harvinaista. Alma kiittikin Instagram-postauksessaan Cyrusia: ”Thank u @mileycyrus for calling me that one day and lemme me be part of this song!”

Vaikka Alma on tehnyt musiikkia monen eri henkilön kanssa muutaman vuoden, Cyrusin merkitys on valtava: hittien kirjoittamisessa lumipalloefektiä ei voi kyllin korostaa. Pari menestystä jollekin hittiartistille tuo yhteistyöpyyntöjä aivan eri tavalla kuin sooloartistina muutaman miljoonan Spotify-kuuntelun kanssa tahkoaminen. Don't Call Me Angel asettaa Alman upeaan asemaan: kuinka moni laulunkirjoittaja voi sanoa, että tuorein julkaistu biisini oli top ten -hitti sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa? Se on Don't Call Me Angelin jälkeen melko todennäköistä.

Onko Don't Call Me Angel sitten HYVÄ kappale? Sanoisin, että kyllä se on. Biisi muistuttaa hyvin paljon konseptuaalisesti Jessie J:n, Nicki Minajin ja Ariana Granden viiden vuoden takaista Bang Bang -hittiä, mutta erotuksena on se, että nyt kyseessä ovat paljon etabloituneemmat artistit: Grande on julkaissut viisi albumia, Cyrus noin seitsemän ja pari EP:tä ja Del Rey kuusi. Artistien huomioarvo on suurempi, mutta Grande on heistä ainoa aivan uransa huipulla kaupallisesti loistava tähti. Max Martinin tuotannossa on runsaasti ideaa, vaikka kappaleen melodia on melko mitätön. Artistien persoonallisuudet nostavat kappaleen reilusti positiiviseksi, koska heidän ei tarvitse laulaa kilpaa (kuten Bang Bangissa).

Toki, jos vertaa vuosituhannen alun leffahitteihin Destiny's Childin Independent Women Part 1:een tai Christina Aguileran, Lil' Kimin, Myan ja Pinkin versioon Lady Marmaladesta, Don't Call Me Angel on hajanaisempi eikä varmastikaan nouse samanlaiseksi klassikoksi (mutta eipä sen tarvitsekaan).

Popin supertähtien yhteistyöbiiseille asetetaan suuria odotuksia, mutta ne eivät oikeastaan koskaan toteudu: Madonnan ja Britney Spearsin Me Against the Music (2003) on lähes kuriositeetti molempien uralla, samoin Whitney Houstonin ja Mariah Careyn When You Believe (1998). Molemmat ovat päteviä kappaleita, mutta eivät tietenkään kuuluisa ”osiensa summa”, koska miten ne voisivatkaan? Michael ja Janet Jacksonin Scream (1995) sentään on New Yorkin MoMA-kelpoisen videonsa ansiosta osa popkulttuurihistoriaa, vaikka menestyi listoilla keskinkertaisesti artistien track recordiin nähden.

Cyrusista Alma näyttää löytäneen jonkinlaisen hengenheimolaisen, enkä näe mitään estettä sille, että he tekisivät yhteistyötä myös jatkossa. Tämän kesän hurjan laulunkirjoittajanosteen ansiosta yksi asia on kuienkin varma. Vaikka Alman ura ei huipentuisi mittavaan menestykseen sooloartistina, hän silti parasta mitä suomalaiselle popmusiikille on sisäsiittoisen Vain elämää -massapsykoosin aikana tapahtunut: esimerkki siitä, että kaikki on mahdollista suomalaiselle popissa myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Kommentit