Kuva: Atlantic Records. |
Vaikka luulisi, että ollaan tultu hurjasti eteenpäin ajoista,
jolloin Lauryn Hill debytoi vaivatta listaykkösenä Yhdysvalloissa ja Missy
Elliott sai hittejä toisensa perään, naispuolinen hip hop -tähti on yhä
poikkeus. Viime vuonna niitä kuitenkin saatiin oikeastaan kaksi, Kendrick
Lamarin levy-yhtiölle kiinnitetty SZA ja VH1:n Love and Hip Hop -sarjasta sekä
sometähteydestä ponnistanut entinen strippari Cardi B.
Eurooppalaisesta perspektiivistä – eli kaikki täällä triviaalit
jengi- ja hip hop -heimokulmat sivuuttaen – Cardi B näyttäytyy hip hop
-kulttuurin ilmentymänä, missä kehollisuutta ja ulkoisia avuja sekä maallista
omaisuutta korostetaan, mutta samalla hän on aivan hurmaava luonnonlapsi, joka
sekoaa Madonnan tapaamisesta ja siitä, että Lady Gaga vastaa hänen twiitteihinsä.
Toisin sanoen, hän on HAUSKA, eli aivan erilainen kuin kuolemanvakavasti
reviireihinsä suhtautuvat hip hop -tähdet yleensä ovat.
Hauskuus, rentous ja räiskyvyys eivät sulje pois Cardin
lahjakkuutta ja omanarvontuntoa rap-artistina. Uuden, mainion, Invasion of Privacy -albuminsa avausraidalla Get Up 10 hän hetkessä tuo ilmi tarinansa eli
sen, miten altavastaajasta tulikin yhtäkkiä hallitsija.
Levyn kantava teema on perinteisten hip hop -elementtien,
kuten SZA:n tähdittämän I Don ”I do what I want” -sanoman lisäksi, nimensä
mukaisesti yksityisyys eri näkökulmista: fantastisella Thru Your Phonella
Cardin kertojahahmo epäilee kumppaniaan uskottomuudesta ja tsekkaa tämän
puhelimen ”I went thru your phone / Saw some things I didn’t like / It’s
killing me oh”. Samasta aiheesta kertoo viikko ennen levyä ilmestynyt Be
Careful.
Albumi on kokonaisuudessaan eheä ja mielestäni vertautuu
parhaiten ehkä Nicki Minajin tuoreimpaan studioalbumiin, loistavaan The Pinkprintiin (2014).
On sinänsä surullista, että samoin kuin popissa, myös Cardi B:n ja
Nicki Minajin välille on rakennettu tarpeeton kilpailuasetelma. Se on naisia
sortava rakenteellinen ongelma musiikkibisneksessä ja -mediassa ja siihen
syyllistyvät myös fanit. Kukaan ei aseta esimerkiksi Drakea ja Kanye Westiä
vastakkain, mutta koska menestyviä naisräppäreitä on niin vähän, heitä on helppo
verrata keskenään.
Monelle (miehelle) Cardin stripparimenneisyys saattaa näyttäytyä
alentavana aspektina, mutta ehkä hänen huumorinsa ja innokkuutensa voi
parhaimmillaan muuttaa ulkopuolisten, ehkä koko viihdebisneksen asenteita.
Koska kuten niin monelle stripparille ja go-go-tanssijalle, Cardi B:llekin
kyseessä oli yhtäältä ammatti, mutta toisaalta tapa ilmaista itseään. The Cutin viimevuotisessa
haastattelussa Cardi normalisoi strippaamisen paremmin kuin kukaan ehkä
koskaan: “I get really happy when people see me perform and they’re rapping my
music, but it’s a different feeling when you’re dancing and the men throwing
you money because you look good. It’s just like when the rice is getting thrown
at the bride.”
Kuten hänen läpimurtohittinsä koukku kuuluu: ”I don’t dance now, I make money moves”. Tällaisia naistähtiä tarvitsemme lisää!
Kommentit
Lähetä kommentti