JVG:n uusi single Popkorni ehti ilmestyä juuri ja juuri
vanhan vuoden puolella, mutta saattaa silti olla tämän vuoden parhaita kappaleita
ensi jouluna. Neljä syytä, miksi JVG on suomalaisen popin kirkkainta kärkeä:
1. Koskettava hitikkyys
JVG on häpeilemättömän valtavirtaa ja he tunnistavat omat
vahvuutensa: musiikin helppouden ja tarttuvuuden. Samalla tavalla kuin esimerkiksi
yhdysvaltalaisartisti Jason Derulo, jonka tasaisuus omalla sarallaan on
hämmentävää. Lisäksi JVG pystyy maustamaan kappaleensa tarvittaessa sanoituksilla,
jotka jopa oikeasti koskettavat. Heillä on esimerkiksi kumppanuudesta kertovia kappaleita, kuten Hehkuu, jonka lopun ”Kun yhdessä kuljetaan/Ja meidän
rinnassa hehkuu/Eikä oo pimeää enää” on äärimmäisen kaunis, etenkin, jos se
tulkitaan Jaren ja VilleGallen ylistykseksi toisiaan kohtaan.
2. Itsestäänselvyyksien välttely
Popkorni-singlellään JVG lainaa vuosikymmenten
takaista Popcorn-instrumentaalia, mikä on tietenkin huomattavasti
virkistävämpää kuin se, että yritetään etsiä pienintä mahdollista nimittäjää ja
tehdä taas yksi kappale jonkun suomiklassikon ympärille Vain elämää -hengessä.
3. Biisejä ei tehdä laskelmoidusti pelkästään radiohiteiksi,
tai ainakaan ne eivät siltä kuulosta
Olen alkanut käyttää keskusteluissa termiä ”haloohelsinkiytyminen”, mikä tarkoittaa, että uuden musiikin ainoa funktio on taata mahdollisimman vaivaton suosio tietyillä radiokanavilla. JVG:kin tekee radiohittejä, mutta hakee vaikutteensa mieluummin ulkomailta kuin radio Suomipopin soittolistoilta: esimerkiksi Popkorni-albumilta voi kuulla ennemminkin Draken ja klubimusan vaikutuksen kuin kotimaisen radiopopin. Toisin sanoen: Jare ja VilleGalle kuuntelevat paljon musiikkia ja tekevät musiikkia kuulemansa inspiroimana.
Olen alkanut käyttää keskusteluissa termiä ”haloohelsinkiytyminen”, mikä tarkoittaa, että uuden musiikin ainoa funktio on taata mahdollisimman vaivaton suosio tietyillä radiokanavilla. JVG:kin tekee radiohittejä, mutta hakee vaikutteensa mieluummin ulkomailta kuin radio Suomipopin soittolistoilta: esimerkiksi Popkorni-albumilta voi kuulla ennemminkin Draken ja klubimusan vaikutuksen kuin kotimaisen radiopopin. Toisin sanoen: Jare ja VilleGalle kuuntelevat paljon musiikkia ja tekevät musiikkia kuulemansa inspiroimana.
4. Musiikkibisneksen ymmärrys
Laajalti levinneessä Rapport-julkaisun haastattelussa
VilleGalle osoittaa olevansa perillä siitä, miten popbisnes nykyisin toimii:
”Mä olen kokenut silleen aina, että jos nyt koottaisiin
Suomen parhaat räppärit, ei JVG olisi lähelläkään siellä taidollisesti, ja jos
koottaisiin parhaat laulajat, ei Evelina tai Sanni olisi siellä. Se on vaan
ihan eri game, siinä on kaikki muutkin jutut –
totta kai pitää olla se taito, mutta ei se ole se oleellisin. Siinä on
se kaikki muu: että sä olet uskottava, sulla on swägi kunnossa ja kaikki
muukin.”
”Mä koen, että PME on makee myös siinä, että jos Universal
tai Warner julkaisee jonkun artistin, niiden Instagramiin ilmestyy se kuva,
että ”nyt tässä on tää Ilari Vehviläinen, laulaja” ja jengi on silleen, että ei
niitä kiinnosta penniäkään (...) Meille signataan artisteja, jotka tekee itse
suurimman osan. Tosi vaikea lähteä rakentamaan sellaisia idols-tyyppejä, jotka
pitää pukea ja etsiä niille biisit ja kertoa, miten niiden pitää olla ihmisinä”
0obbelep_se Judy Reuland https://wakelet.com/wake/tcCwj4sW3IS5Y-JpJ1UHi
VastaaPoistateaupetifens
profnaclas_su Ean Cummings Kaspersky AntiVirus
VastaaPoistaReiBoot Pro
WinZip
studunansu