Onko valtavirran suomirap saavuttanut saturaatiopisteensä?


Minulla on ollut jo pitkään teoria siitä, että heti kun suomeksi esiintyvä major-lafkan rap-artisti ylittää ns. Seiska-kynnyksen, hänestä tulee Suomipop-potentiaalinen, tiedotteet menevät läpi sellaisenaan Iltalehdessä ja siitä ei ole enää pitkä matka Iskelmän soittolistoille.

Se piste on rap-musiikin kannalta eräänlainen ”point of no return”, sen jälkeen artisti on viihdemyllyn jauhelihaa ja hänen on pakko sopeutua popiskelmän konventioihin: alkaa toistaa yhdenmukaista mantraa pärjäämisestään, juhlimisestaan ja ihmissuhteistaan. Kaikenlainen kiinnostava sanoma on tässä vaiheessa suljettu pois. Musiikista tulee Hyvää Suomalaista Arki® juustoa.

Isojen levy-yhtiöiden mielestä tuo eli suurin mahdollinen suosio on tietenkin itseisarvo ja olen huomaavinani, että sitä ei enää rap-musiikilla voi Suomessa saavuttaa. On ryhdyttävä radikaaleihin toimiin. Sillä suomeksi esitetty valtavirran rap on saavuttanut saturaatiopisteensä.

Neljä perustelua:

1. Cheek lopettaa
Koska Cheekille musiikki on vain euroja vilisevän Excel-taulukon jatke, hänen kannattaa bisnesmielessä lopettaa heti, kun tilinpäätöksen summa saattaa vuoden 2018 kolmannella kvartaalilla jäädä pienemmäksi kuin edellisellä.

2. Elastisen tuorein sinkku floppasi
Peili on kerännyt Spotifyssa tähän päivään mennessä ainoastaan 397 000 kuuntelua, eikä sillä ole merkittävää radiosuosiotakaan. Katastrofi.

3. Yhteistyöt iskelmäartistien kanssa
Brädillä ja Juha Tapiolla on yhteissingle. Nikke Ankara (kuva) on löytänyt partnerikseen Irinan. Mikael Gabrielin ja Suvi Teräsniskan yhteistyö on ehkä hämmentävin: se on cross over -yritelmä, jonka vastine Yhdysvalloissa olisi ehkä Miranda Lambertin ja Big Seanin yhteissingle. Tosin Mikael Gabriel ja Teräsniska on huomattavasti keskustaoikeistolaisempi yhdistelmä. Sekin on mahdollista.

Näiden sinkkujen ainoa tavoite on sementoida Brädin, Nikke Ankaran ja Mikael Gabrielin potentiaali radiosoitossa silloinkin, kun rap-fokus alkaa siirtyä taas kohti marginaalia, minkä siis uskon tapahtuvan näillä hetkillä.

4. YleX etsii sataa parasta kotimaista hip hop -kappaletta
Tämän näen ennen kaikkea henkisenä käännekohtana: YleX kokee, että kotimainen hip hop on siinä pisteessä, että sen merkittävimmät teokset hetkeen on tehty. Minua huvittaa erityisesti Arttu Lindemanin Läikkyy-biisin mukanaolo, kun ehdokkaita on ollut valitsemassa asia nimeltä "Sony Music Finlandin suomirap-komitea". Mutta hieno äänestys, käykää osallistumassa! 



Kommentit