Taylor Swiftin (kuvassa, kuvakaappaus videosta) Look What You Made Me Do -singlen yhteydessä
on kirjoitettu paljon siitä, että on ihmeellistä, ettei Swift sanoudu irti Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin
politiikasta, kun monilla eri tason amerikkalaisjulkkiksilla se on
enemmän tai vähemmän normi, esimerkiksi jopa Kim Kardashian sanoi hiljan, että hänen tyttärensäkin olisi parempi presidentti kuin Trump.
Swift-keskustelu on yhtäältä yllättävää, toisaalta
ymmärrettävää. Yllättävää se on siksi, että Swift on aina ollut egosentrinen
artisti, joka kirjoittaa kappaleita muiden suhteesta itseensä, ei itsestään
suhteessa muihin ja ympäröivään maailmaan, eikä hän ole juuri koskaan ottanut
kantaa. Ymmärrettävää se on siksi, että moni muu on näkyvästi jotain mieltä: esimerkiksi
Katy Perry, Lana Del Rey, Miley Cyrus ja Lady Gaga. Nämä artistit tekevät sen ennen
kaikkea musiikkinsa ulkopuolella somen ja esimerkiksi perustamiensa järjestöjen
kautta. Beyoncé ja Kendrick Lamar puolestaan ottavat kantaa musiikissaan.
Justin Bieber nostaa somessaan rasittavuuteen asti kristillistä Hillsong-ryhmittymää ja Bruno Mars ja Drake
lahjoittavat huomattavia summia hyväntekeväisyyteen.
Suomessa ajatus siitä, että kantaaottavuus rakentaisi
artistin identiteettiä ei ole kovin pitkällä tai se katsotaan osaksi mennyttä
aikaa, jotain 1970-luvun työväenliikettä. Ehkä Suomessa politiikka on niin
epäseksikästä, että poliitikotkaan eivät sano tekevänsä politiikkaa.
Mutta jos politiikka on epäseksikästä, miksi sekä Trump että Suomen presidentti Sauli Niinistö
ovat tutkimuksen mukaan myös suomalaisten nuorten miesten someidoleita? Eikö
siis kantaaottavuus ja eräänlainen ajatusjohtajuus olisi mitä mainioin tapa
saada julkisuutta ja muokata artistin imagoa myös suomalaisille poppareille
sukupuolesta riippumatta?
Suomalaisten poptähtien laulujen aiheet voi jakaa karkeasti
kahteen ryhmään: parisuhdekappaleet ja ns. häshtäg-kappaleet. Molemmat
toteutetaan usein hyvin ohuesti: parisuhde banalisoidaan arjen pikkujutuilla
kuten tyyliin ”toinen käy joogassa ja mä en, tää ei voi toimii, hiiulihei” ja
häshtäg-biisit ovat bilehittejä tyyliin Boom kah (Robin), Läikkyy (Arttu
Lindeman) ja Tarkenee (JVG). Kovin laimeaa.
Mutta vaikka biisejä tehtäisiin siitä näkökulmasta, että nimestä saa hyvän bilehäsärin, niin se ei sinänsä estä artisteja ottamasta
kantaa. Ei kukaan oleta, että Taylor Swift alkaisi yhtäkkiä laulaa Trumpin
hallinnosta, riittäisi, että hän puhuu siitä.
Yhteiskunnallisesti aktiivisia artisteja toki on Suomessakin: Musta
Barbaari pyöri mediassa puhumassa rasismista jo muutama vuosi sitten, Anssi
Kela on mukava oma itsensä, mutta keski-ikäinen mies, jolla ei myydä lehtiä tai
saada klikkejä, Tero Vaara on enemmän tai vähemmän todellisuudesta
vieraantunut, kuten Kari Peitsamo, ja erään kaverini mukaan ”Palefacea ei
lasketa koska.. no ei nyt vittu vaan lasketa”. Kukaan heistä ei ole erityinen suuren
yleisön nuorisoidoli tai mielipidevaikuttaja.
Mistä herää kysymys, mikseivät Antti Tuisku, Cheek,
Elastinen, Sanni, lukuisat popuraa luovat tubettajat tai JVG voi esimerkiksi
tuomita kovaan ääneen rasismia sanoituksissaan ja somepäivityksissään? Siksi
että ”linnanjuhlakutsukin voi jäädä saamatta, jos laulaa liian pahasti”, kuten
toinen kaverini asian ilmaisi? Vai siksi, että meillä on asiat kuitenkin niin
hyvin, että kantaaottavuus koetaan ensisijaisesti PR-uhaksi, ei -mahdollisuudeksi?
Swiftin tapauksessa haasteena on hänen kantritaustastansa,
minkä vuoksi merkittävä osa hänen yleisöstään tulee republikaaniseuduilta,
ja koska hän on myös globaali nuorisoidoli, ristiriita näyttäytyy valtavana.
Mutta ajatellaanko Suomessa niin, että artisti ei voi kritisoida nykyhallintoa,
koska kuuntelijoista osa on keskustalaisia? Tästä olisi mielenkiintoista lukea joskus
mediasta.
Eli Robin, kun teet comebackin, niin tee se poliittisesti kantaaottavana, kiitos!
Eli Robin, kun teet comebackin, niin tee se poliittisesti kantaaottavana, kiitos!
Kommentit
Lähetä kommentti