Siirry pääsisältöön

Kumpi on suositumpi, Lorde vai Lana Del Rey?


Kesällä on julkaistu tukku hyviä poplevyjä, muun muassa uusiseelantilaisen Lorden toinen albumi Melodrama ja yhdysvaltalaisen Lana Del Reyn neljäs varsinainen albumi Lust for Life. Pidän molemmista artisteista suuresti ja he ovat erinomaisia. Mikäli mikään ei mene pieleen, näen heidät molemmat myös keikalla tänä vuonna.

Paremmuus on taiteessa aina subjektiivista, mutta kumpi näistä upeasta artistista on suositumpi? Ratkaiskoon numerot, koska miksi ei. Jokaisen kategorian maksimipistemäärä on yksi.

LISTAMENESTYS
Viiden parhaiten sijoittuneen singlen sijoituskeskiarvo Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla ja Britannian singlelistalla.

Lorde: 31,55
Lana Del Rey: 21,9

Tämä on hieman ongelmallinen mittari, sillä Lorde on julkaissut vasta kaksi levyä, joten hänellä on myös vähemmän varsinaisia singlejä. Lordella on kuitenkin ykkössija molemmilta listoilta (Royals), Lana Del Reyllä ei kummaltakaan, joten annan siitä Lordelle puolikkaan pisteen.

Pisteet:
Lorde: 0,5
Lana Del Rey: 1



INSTAGRAM-YLEISÖ
Yksinkertaista, seuraajamäärä Instagramissa 5.8.2017

Lorde: 5,4 miljoonaa
Lana Del Rey: 10,2 miljoonaa

Pisteet:
Lorde: 0
Lana Del Rey: 1

TWITTER-YLEISÖ

Yksinkertaista, seuraajamäärä Twitterissä 5.8.2017

Lorde: 5,4 miljoonaa
Lana Del Rey: 6,7 miljoonaa

Pisteet:
Lorde: 0
Lana Del Rey: 1

YOUTUBE-SUOSIO

Tilaajamäärän sijaan lasketaankin kolmen katsotuimman videon keskiarvo 5.8.2017.

Lorden kappaleet ovat Royals, Team ja Tennis Court, ja niiden keskiarvo 305 448 000
Lana Del Reyn kappaleet ovat Born to Die, Young and Beautiful ja Blue Jeans, ja niiden keskiarvo 261 157 000

Pisteet:
Lorde: 1
Lana Del Rey: 0



SPOTIFY-SUOSIO
Lasketaan tässä viiden suosituimman kappaleen kuuntelumäärien keskiarvo 5.8.2017

Lorden kappaleet ovat Royals, Team, Green Light, Tennis Court ja Glory and Gore, ja niiden keskiarvo 210 281 000.
Lana Del Reyn kappaleet ovat Summertime Sadnessin remix, Young and Beautiful, Video Games, Born to Die ja Blue Jeans ja niiden keskiarvo 186 829 000.
Laskin Summertime Sadnessista vain paremmin menestyneen version, mutta vaikka olisin ottanut viiden joukkoon molemmat, se ei olisi nostanut Del Reytä Lorden edelle.

Pisteet:
Lorde: 1
Lana Del Rey: 0

OMAT LAST.FM-KUUNTELUT

Koska tämä on blogi, niin ilman muuta pitää oma maku huomioida. Eli kumpaa minä olen kuunnellut enemmän viimeisen vuoden aikana? Tilanne 5.8.2017.

Lorde: 215
Lana Del Rey: 167

Koska Del Reyn albumi ilmestyi vasta kaksi viikkoa sitten, annan hänelle tasoitusta puoli pistettä.

Pisteet:
Lorde: 1
Lana Del Rey: 0,5



DUETTOKUMPPANI
Koska kaikki starat tekevät nykyisin yhteistyötä jonkun kanssa, katsotaan kummalla on ollut suurempia tähtiä seuranaan lavalla tai studiossa.

Lorde: Taylor Swift
Lana Del Rey: The Weeknd

Vaikea, mutta mennee Lorden eduksi. Tosin hän ei toistaiseksi ole levyttänyt mitään Taylor Swiftin kanssa, joten annan myös Lana Del Reylle puoli pistettä.

Pisteet:
Lorde: 1
Lana Del Rey: 0,5



KOKONAISPISTEET
Lorde: 4,5
Lana Del Rey: 4

Lorde on tällä hetkellä suositumpi kuin Lana Del Rey! Mutta molemmat ovat suosittuja.

----

Lana Del Rey esiintyy Flow Festival -tapahtumassa Helsingin Suvilahdessa perjantaina 11.8.2017.
Lorde aloittaa Euroopan-kiertueensa syyskuussa ja esiintyy mm. Tukholmassa 17.10.2017.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko suomalainen popjournalismi tapettu?

Hei YleX! Kiva, että julkaisitte "biisianalyysinä" tekstinProfeettojen (kuva) uudesta Eyo-kappaleesta, vaikka siitä ei keksitty mitään muuta sanottavaa kuin että Profeettojen kappaleella on vierailija.

Ei tuo ole mikään biisianalyysi! Se on aivan liian pitkä teksti siitä, että ”onpa kiva, että Profeetoilta on tullut uusi kappale, eikö teistäkin?”. On ihan ok hehkuttaa biisiä finglish-liirumlaarumilla, mutta ei ole ok kutsua tekstiä julkisen palvelun yleisradioyhtiön analyysiksi. Joku roti.

Ellei ”Profeettojen uuden kappaleen ehdottomasti hienoin asia on se, että sillä on mukana fiittaaja” ole äärimmäisen nerokasta piilovittuilua, silmiini ei tänään osunut (linkatkaa kommentteihin, jos olen väärässä) yhtä ainutta kriittisesti kotimaisiin artisteihin suhtautuvaa tekstiä YleX:n nettisivuilla. Sen sijaan ulkomaalaisia festarivieraita kehdataan kaunein sanankääntein kritisoida, kuten Imagine Dragonsin Ilosaarirock-keikkaa.

YleX ei tietenkään ole ainoa syypää, tämä koskee kotimai…

Miksi suomalainen musiikkibisnes on pyhää?

Oskari Onnisen viimeviikkoinen Hesari-kirjoitus nostatti valtavan keskustelun omassa musabisneksen ja -journalismin kuplassani. Sitä kritisoitiin mitä mielikuvituksellisimmilla argumenteilla ja henkilökohtaisuuksilla, vaikka se oli alusta loppuun täysin totta: levy-yhtiön ja managerin hehkutus jaSara Forsbergin ura muusikkona toistaiseksi eivät korreloi keskenään.

Levy-yhtiöt saavat kyseenalaistamatta hypettää artistejaan täysin kummallisilla ja joskus perusteettomillakin argumenteilla ”vientipotentiaalisuudesta”, joten miksi toimittajilla ei olisi oikeutta tarttua mahdollisiin epäkohtiin, ongelmiin ja ristiriitaisuuksiin?
Siksikin kiinnostaa, miksi suomalaisessa popkeskustelussa musiikkibisneksen kritisointi on aina joko ankeuttamista tai negistelyä tai jotain siltä väliltä. Miksi asioita ei voi ääneen ihmetellä mediassa, kuten muissa aiheissa voi? Kukaan ei syytä negistelystä, jos analysoi miksi HJK ei ole Mestareiden liigassa joka vuosi. (Ja poplistat itse asiassa ovat musiikin u…

Miksi Haloo Helsinki on suosittua nuorisomusiikkia, kun suomirock ei muuten ole?

Kun Haloo Helsinkiperustettiin, sen jäsenet olivat noin 15-vuotiaita. He ovat siis koko aikuisikänsä olleet Haloo Helsinki, kiertäneet festareita ja tehneet satoja keikkoja. He ovat jo nyt, reilusti alle kolmekymppisinä suomalaisen musabisneksen konkareita.

Mietitäänpä sitä hetkeä, kun heistä tuli suosittuja:


Isä olen täällä maailman toisella puolen...äiti älä pelkää kyllä pidän itsestä huolen Voitteko kuvitella inklusiivisempaa kertosäettä? Näiden nuorten esittämään Maailman toisella puolen -kappaleeseen voivat samaistua riparinuoret ja aikuiset, isät ja äidit. Muutamaan riviin kiteytyy nuoren elämänilo ja vanhempiensa huomioiminen sekä vanhemman rakkaus lapseaan kohtaan.

Tuon jättihitin sisältäneen III-albumin jälkeen Haloo Helsingille oli ”vain taivas rajana”. He tekivät kaupallisesti viisaasti kiteyttämällä III:lla kirkastuneen haloohelsinkiyden kahdella hyvällä levyllään (Maailma on tehty meitä varten ja Kiitos ei ole kirosana). Yleisö rakastaa heitä: tuore Hulluuden highway -alb…