Olivia Rodrigo – parisuhteissa kyllästyneen ja pettyneen popsukupolven vaikutevispilä

Olivia Rodrigo. Kuva: Universal

Popmaailmassa aikaansa viettävät eivät ole tänä vuonna voineet välttyä Olivia Rodrigon nimeltä. Disneyn High School Musical -sarjasta tuttu nuori nainen allekirjoitti viime vuonna levytyssopimuksen vanhan kunnon Geffenin kanssa ja julkaisi ensimmäisen varsinaisen singlensä Drivers Licensen tammikuussa. Biisistä tuli valtava hitti yltäen sekä Yhdysvaltojen, Britannian että Suomen singlelistan kärkeen. Sitä on kuunneltu Spotifysta viidessä kuukaudessa 742 miljoonaa kertaa.

Vaikka Rodrigo vaikuttaa pinnalta ”vain” uudelta poptähtiyritykseltä, hänen julkisessa persoonassaan ja taiteessaan on vaikka mitä kiinnostavaa. Voin kirkkain silmin väittää, että hän on merkittävin poptulokas sitten Billie Eilishin.

Rodrigon tapa laulaa on erittäin kiehtova sekoitus Eilishia, Taylor Swiftiä, Lordea ja Paramoren Hayley Williamsia. Vaikutteet tunkevat läpi niin vahvasti, että niitä ei voi oikeastaan olla huomaamatta. 

Jo tuo yhdistelmä on uniikki, vaikkakaan ei täysin odottamaton, mutta oikeasti Rodrigo loistaa laulamisen sijasta laulunkirjoittajana. Hän on sanoittanut itse kaikki toistaiseksi julkaistut kappaleensa ja ne ovat teemaltaan samanhenkisiä, mutta sävyltään omanlaisiaan. Juuri, kun esimerkiksi Deja Vun luulee uppoavan Lorde-pastissiksi, hän löytää upean rumpumaton päälle sopivasti värikynää:

”And I bet that she knows Billy Joel ’cause you played her Uptown Girl
You're singin' it together
Now I bet you even tell her how you love her
In between the chorus and the verse”

Mitä muuta maailma tarvitsee kuin musiikkia siitä, että musiikki kiteyttää elämäntilanteita ja tekee niistä merkityksellisiä?

Deja Vu demonstroi Rodrigon vahvuudet kenties vielä paremmin kuin jättihitiksi kehittynyt Drivers License. Rodrigo on elänyt koko nuoruutensa sosiaalisen median äärellä ja sen ärsykkeet ovat hänelle luovuuden lähde. Hänet on helppo ainakin kuvitella musiikkinörtiksi, joka on kuunnellut tuntitolkulla Taylor Swiftin parhaita levyjä ja popklassikoita imien sieltä tapoja kertoa ensimmäiselle levylle valitusta teemastaan eli Erittäin Vakavasta Teinierosta monella eri sävyillä miettien samalla, miten sanoitukset pääsevät oikeuksiinsa sosiaalisen median äänivirrassa. Kaikki tehdään huolella – hittiä ei survota väkisin tiettyyn raamiin, vaan biisit ovat kokonaisia, kasvavia teoksia (Drivers License jopa kestää yli neljä minuuttia, mikä on näinä aikoina paljon). 

Koska Tiktok-aikana kaikki voi olla suosittua, kaikki genret ovat myös käytettävissä: Rodrigon pop punk -kiinnostus kuuluu siinä, että levyllä on pop punkia (tuorein single Good 4 U).

Ja sattumalta juuri nyt yhtäältä ehkä yhteiskunnan turbulenssiin ja paineisiin, sekä toisaalta rakkauden mahdottomuuteen kyllästynyt nuoriso saattaa kaivata elämäänsä vanhoja klassikoita kuten Queeniä, Elton Johnia, Billy Joelia ja vastapainoksi Billie Eilishin suvereenia minä- ja julkisuuskuvan hallintaa, Taylor Swiftin lauluntekijämestarointia sekä myös angstisempaa pop punkia. 

Onko kokonaan Dan Nigron kanssa tehty Sour-albumi laskelmointia vai riemukasta Rodrigo-vispilöintiä? Se selviää ensi perjantaina. Joka tapauksessa sinkkujen perusteella laskelmointi harvoin kuulostaa näin eläväiseltä.

Kommentit