Miksi Lil Nas X nosti queer rapin viimein listaykköseksi – ja miksi vasta nyt?

 


Alkuvuoden popkeskustelua ovat hallineet kaksi kappaletta, jo yli puoli miljardia Spotify-kuuntelua kerännyt Olivia Rodrigon Drivers License sekä viikko sitten perjantaina julkaistu Lil Nas X:n single Montero (Call Me by Your Name). Ensin mainittu on perinteistä alternative pop -kolmiodraamailua, kuin suoraan O.C.:sta, kuten Arttu Seppänen Soundin kolumnissaan kirjoitti.

Jälkimmäinen onkin sitten sitäkin suurempi tapaus, koska se tuntuu erityisen merkittävältä. Lil Nas X:stä tuli jo Old Town Roadin myötä ensimmäinen avoimesti homoseksuaali musta rap-artisti Yhdysvaltojen Billboard Hot 100 -hittilistan ykkösenä (ja biisi jaksoikin siellä erilaisten temppujen ansiosta ennätykselliset 19 viikkoa). Monteron myötä hän on musta rap-artisti, jonka hitti perustuu homoseksuaalisuuden avoimeen juhlimiseen ja hyödyntämiseen.

Old Town Roadilla Lil Nas X ja levy-yhtiö Columbia käyttivät kaikki kikat remixin remixistä lähtien. Biisi lähti liikkeelle tietynlaisena vitsinä, mutta sai kierroksia siitä, miten vanhoilliset genrelistat eivät pysyneet popkulttuurin mukana ja siitä, että vitsiin lähti mukaan yhden hitin ihmeen ruumillistuma Billy Ray Cyrus. Hittiä lypsettiin kauan ja hartaasti, ja Lil Nas X esitti sitä mm. lastenohjelmissa.

Old Town Roadin tapaan Montero on ”kaikki munat yhteen koriin” -tapaus, joka onnistuu siksi, että ajoitus on täydellinen: maailma janoaa uutta kiinnostavaa poptapausta ja kappale on kuin voileipäkakku, johon on rakennettu mehukkaita kerroksia. Monterosta kuultiin pätkiä Lil Nas X:n sometileillä jo viime vuonna, ja lopulta se julkaistiin kohuvideon saattelemana toissa perjantaina. Kierre menee niin, että kun Fox News uutisoi videosta, Lil Nas X heittää hauskan twiitin ja TikTok laulaa. 

Koko teoksen ytimessä on nimenomaan video, jolla Lil Nas X:n esittämä hahmo laskeutuu strippaustankoa pitkin helvettiin ja harrastaa seksiä saatanallisen hahmon kanssa. Tueksi on julkaistu striimauspalveluihin mm. Satan's Extended Version ja Lil Nas X:n Youtube-tilillä on myös video nimeltä "MONTERO but ur in the bathroom of hell while lil nas is giving satan a lap dance in the other room".

Lil Nas X on uuden polven popkulttuurihahmo: hän kykenee paitsi hämmentämään konservatiiveja, myös trollailemaan Twitterissä ns. stan-kulttuurin kautta. Koko sosiaalinen media nauraa konservatiiveille hänen kanssaan, ei hänen kustannuksellaan.

Juuri tämä on syy siihen, miksi Lil Nas X on ensimmäinen musta rap-artisti hittilistojen huipulla, vaikka queer-rappareita on undergroundissa noussut esiin jo pitään, mm. Madonnan kanssa yhteistyötä tehnyt Mykki Blanco, kriitikoiden suosikki Tyler the Creator, Le1f tai jos mietitään genreä hieman laajemmin, Frank Ocean. Rap-yhteisössä miehisyys ja sen esittäminen on selkeässä käymistilassa.

Kukaan heistä ei kuitenkaan ole kaahannut niin suoraan hittikulttuurin ytimeen, kuin käytännössä listoille syntynyt, entinen popfoorumiaktiivi Lil Nas X, jolle netissä huutelu ja keskustelun herättäminen on elämäntapa ja listamenestys musiikin itse tarkoitus. Hänenlaisensa artistin jokainen levy-yhtiö haluaisi riveihinsä.

Toinen ulottuvuus Monteron menestyksessä on se, että on kulunut vuosikymmeniä siitä, kun avoimen queer popmusiikki oli oikeasti erittäin suosittua. Elton John ilmoitti olevansa ei-hetero jo vuonna 1976, ja hänen suosionsa pysyi vakaana vielä kymmeniä vuosia. George Michaelin musiikki pursusi aina queer-elementtejä ja Queenin keulahahmo Freddie Mercuryn pöyhkeily myi stadioneja loppuun 1980-luvulla.

Sen jälkeen olemme saaneet odottaa todella kauan ennen Harry Stylesin ja Lil Nas X:n kaltaisia sukupuolinormeja rikkovia, miehiksi identifioituvia poptähtiä, jotka eivät pyytele anteeksi olemassaoloaan tai sitä, että pukeutuvat hameisiin.

Kun Montero (Call Me by Your Name) julistetaan maanantaina seuraavaksi Hot 100 -listan ykköseksi Yhdysvalloissa, on jälleen saavutettu yksi merkkipaalu – joka tosin olisi pitänyt saavuttaa jo vuosikymmeniä sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Kommentit

Lähetä kommentti