![]() |
Kygo. |
Välillä taas tällainen dear Eki -henkinen kirjoitus. Aihe nousi esiin eräässä Facebook-ryhmässä, jossa mietittiin, onko 100 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa meriitti artistille.
Aihe on aivan mahtava! Sillä tarvitaan hieman lukutaitoa, että nähdään striimatuimmat-listojen
taakse, ts. listojen, joiden kärkipäähän vain ani harva artisti koskaan pääsee.
Nostan tässä esiin muutaman keskenään erityyppisen artistin ja yhtyeen kappaleita ja arvioin niiden menestystä kohdeyleisö ja
musiikinkulutustottumukset huomioiden.
Eminemin tuoreimman Revival-albumin ensimmäisellä singlellä
on tätä kirjoitettaessa 98 miljoonaa kuuntelua. Sen määrän kappale on kerännyt
marraskuusta lähtien eli noin viidessä kuukaudessa. Se on siis julkaistu täysin
striimausbisneksen keskellä.
Monelle tuo määrä olisi paljon, mutta Eminemin singlelle ei.
Walk on Wateria seurannut River oli suurempi hitti ja kerännyt 301 miljoonaa
kuuntelua. Walk on Water ylsi Yhdysvaltojen Hot 100 -listan 14:nneksi ja
Britannian singlelistan seitsemänneksi, mutta hiipui nopeasti.
Eminemin suosituimmalla kappaleella Lose Yourselfilla on 520 miljoonaa kuuntelua, mikä on tietääkseni viime vuosikymmenellä julkaistujen kappaleiden ennätys.
Vastaus: 100 miljoonaa on todella vähän Eminemin
striimausaikana ilmestyneelle viralliselle singlejulkaisulle.
Nostin tähän Lady Gagan toisen albumin ensimmäisen singlen
siksi, että Spotify lanseerattiin Yhdysvalloissa vuonna 2011 ja Born This Way
oli tuon vuoden muistetuimpia hittejä. Sillä ei siis vielä ole Lose Yourselfin
kaltaista sukupolven takaista klassikkostatusta, mutta toisaalta, se ilmestyi ennen kuin Spotify oli suuresti breikannut globaalilla tasolla.
Born This Wayllä on 112 miljoonaa kuuntelua, mikä tarkoittaa noin 15 miljoonaa
vuodessa tasaisen vauhdin mukaan. Olettaen, että Spotifyn käyttäjämäärä kasvaa
ja Lady Gaga pysyy julkisuudessa tasaisesti, Born This Wayn voi odottaa striimaavan
Spotifyn kautta vuositasolla suunnilleen tuon määrän myös jatkossa – jolloin
kappale ylittää 200 miljoonan rajan viimeistään kuuden vuoden kuluttua. Todennäköisesti
kuitenkin nopeammin.
Vastaus: 100 miljoonaa on paljon, kun tasaisesti kuunteluita keräävä kappale on ilmestynyt ennen Spotifyn suurta suosiota, mutta ei (vielä) ole varsinaisesti kanonisoitu klassikko.
Vastaus: 100 miljoonaa on paljon, kun tasaisesti kuunteluita keräävä kappale on ilmestynyt ennen Spotifyn suurta suosiota, mutta ei (vielä) ole varsinaisesti kanonisoitu klassikko.
The Cranberriesin laulaja Dolores O’Riordan menehtyi aiemmin
tänä vuonna, minkä vuoksi otan esimerkiksi heidän toiseksi suosituimman
kappaleensa. Striimausaikoina artistien kuolemat vauhdittavat hetkellisesti
musiikinkulutusta: O’Riordanin lisäksi konkreettisia esimerkkejä viime vuosilta
ovat muun muassa Linkin Parkin Chester Bennington, David Bowie sekä George
Michael. Ottaen huomioon, että striimaussukupolvella (alle 30-vuotiaat) ei
todennäköisesti ole kollektiivista suhdetta Lingeriin, tai The
Cranberriesiin ylipäätään, Lingerin tämänhetkinen saldo (101 miljoonaa) on
vallan mainio ja esimerkki siitä, miten dramaattiset tapahtumat vaikuttavat
musiikinkulutukseen ehkä aiempaa enemmän.
Vastaus: 100 miljoonaa on paljon, jos kappale on julkaistu
1990-luvulla.
Brendon Urien yhtye, tai nykyään enemmän ehkä sooloprojekti, julkaisi toissa vuonna erään menestyneimmistä albumeistaan, Death of a Bachelorin. Siltä ei kuitenkaan lohkaistu suuria hittejä. Victorious pääsi listoille ainoastaan Yhdysvalloissa ja sijoitukseksi jäi Hot 100 -listalla 89. tila. Siitä huolimatta Victorious on kerännyt 110 miljoonaa kuuntelua.
Victorious on täten erinomainen esimerkki siitä suurennuslasin avulla esiin
kaivettavasta kuuntelusta ja suosiosta, joka ei koskaan näy missään tilastossa –
paitsi ehkä albumisuosiossa: Death of a Bachelor ylsi Yhdysvalloissa
kärkeen.
Vastaus: 100 miljoonaa on paljon albumikontekstissa, mutta
suuri hittisingle kappale ei ole.
Drake on Spotifyn suosituin artisti koskaan. Hänen kappaleitaan
on kuunneltu karkeastikin laskien pitkälti toistakymmentä MILJARDIA kertaa. Free
Smoke on viimevuotisen More Life -albumin avauskappale ja kerännyt 109
miljoonaa kuuntelua. Albumi lanseerattiin ”soittolistana”, mutta ero on
käytännössä mitätön: hyvin harva ostaa Draken musiikkia edes digilatauksina saati
fyysisessä muodossa, jolloin kaikki hänen levynsä ovat tavallaan soittolistoja.
Draken suosituin kappale One Dance on kerännyt 1,45 miljardia kuuntelua.
Vastaus: 100 miljoonaa on ”surkean vähän”, rivibiisin saldo.
The xx – Angels (2012)
The xx on mukana tässä siksi, että miellän heidät ns. varhaisten omaksujien yhtyeeksi. Varhaiset omaksujat käyttivät striimauspalveluja yleisesti jo vuonna 2012, jolloin Angels ilmestyi. Angels ei ollut mikään iso hitti, mutta vietti kuitenkin useamman viikon brittilistan top 40:n tuntumassa. Sillä on tätä kirjoitettaessa 123 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa, joista merkittävä osa tuli oletettavasti albumin ilmestymistä seuranneen parin vuoden aikana sekä toisaalta bändin aktivoiduttua uudelleen viime vuonna.
The xx on mukana tässä siksi, että miellän heidät ns. varhaisten omaksujien yhtyeeksi. Varhaiset omaksujat käyttivät striimauspalveluja yleisesti jo vuonna 2012, jolloin Angels ilmestyi. Angels ei ollut mikään iso hitti, mutta vietti kuitenkin useamman viikon brittilistan top 40:n tuntumassa. Sillä on tätä kirjoitettaessa 123 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa, joista merkittävä osa tuli oletettavasti albumin ilmestymistä seuranneen parin vuoden aikana sekä toisaalta bändin aktivoiduttua uudelleen viime vuonna.
Vastaus: 100 miljoonaa on edelläkävijöiden suosikille
todella hyvä saldo, mutta se ei tarkoita, että kappale olisi vielä merkittävä
poplistahitti, vaan sitä, että kappale on löytänyt kohderyhmänsä hurjan hyvin.
Kygo feat. Will Heard – Nothing Left (2016)
Kygo edustaa tässä yhteydessä tietynlaista radiohittien ja ostarisoittolistojen perustavaraa eli ns. kulutusmusiikkia, jota ovat Spotifyn soittolistat pullollaan. Norjalaistuottajan sekä dj:n parin vuoden takaisella Cloud Nine -albumilla on peräti kolme yli 400 miljoonaa kuuntelua kerännyttä kappaletta, joten Nothing Leftin saldo (117 miljoonaa) on siinä seurassa kerrassaan matala, vaikka biisi olikin single.
Kygo edustaa tässä yhteydessä tietynlaista radiohittien ja ostarisoittolistojen perustavaraa eli ns. kulutusmusiikkia, jota ovat Spotifyn soittolistat pullollaan. Norjalaistuottajan sekä dj:n parin vuoden takaisella Cloud Nine -albumilla on peräti kolme yli 400 miljoonaa kuuntelua kerännyttä kappaletta, joten Nothing Leftin saldo (117 miljoonaa) on siinä seurassa kerrassaan matala, vaikka biisi olikin single.
Vastaus: 100 miljoonaa on todella vähän, jos artisti edustaa
ns. kulutussoittolistojen ihannemusiikkia.
The Beatles – Here Comes the Sun (1969)
The Beatlesin tuotanto on ollut kuunneltavissa Spotifyssa vasta joulukuusta 2015. Alussa yhtye oli Spotifyn suosituimpia ja on tullut jäädäkseen keräämään tasaisia soittomääriä, vaikka miltään top 200 -listalta heidän kappaleitaan ei säännöllisesti löydykään. Kaikkien aurinkoisten päivien tunnusbiisiä Here Comes the Sunia on kuunneltu 162 miljoonaa kertaa.
Vastaus: 100 miljoonaa parissa vuodessa on huimasti, jos kappale on julkaistu vuonna 1969.
--
Päivitetty 12.4.2018 klo 18.45, lisätty The Beatles.
The Beatles – Here Comes the Sun (1969)
The Beatlesin tuotanto on ollut kuunneltavissa Spotifyssa vasta joulukuusta 2015. Alussa yhtye oli Spotifyn suosituimpia ja on tullut jäädäkseen keräämään tasaisia soittomääriä, vaikka miltään top 200 -listalta heidän kappaleitaan ei säännöllisesti löydykään. Kaikkien aurinkoisten päivien tunnusbiisiä Here Comes the Sunia on kuunneltu 162 miljoonaa kertaa.
Vastaus: 100 miljoonaa parissa vuodessa on huimasti, jos kappale on julkaistu vuonna 1969.
--
Päivitetty 12.4.2018 klo 18.45, lisätty The Beatles.
Kommentit
Lähetä kommentti